Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Två teskedar salt funkar för de flesta

Att äta två teskedar salt om dagen behöver inte öka risken för stroke eller hjärt-kärlsjukdom – om du inte är känslig för salt. Hur mycket salt man "tål" varierar stort mellan personer, och det går inte att kolla i förväg hur man själv är.

Tre fjärdedelar av saltet i vår kost är inte sånt vi häller på själva, utan finns i färdiga produkter från livsmedelsindustrin. Den som har högt saltintag kan till stor del kompensera det genom att äta kost med mycket kalium, som bönor, rotfrukter, grönsaker och frukt. Arkivbild.Bild: Leif R Jansson / TT
De flesta individer klarar sig utan höjd hälsorisk så länge man äter mindre än 12,5 gram salt per dag, vilket motsvarar två och en halv tesked. Det visar en ny rapport från en studie där 94 000 personer i 18 länder studerats under i genomsnitt åtta år.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen