Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Dygnet runt

Sveriges första helt kvinnliga klassiska orkester startad i Malmö

Kvinnliga tonsättare som inte fått rättmätigt erkännande i musikhistorien och kvinnliga musiker som inte vill armbåga sig fram. Det är två av anledningarna till att nya Kvinnoorkestern nu har grundats i Malmö och blir Sveriges första helt kvinnliga orkester inom det klassiska området.

Kvinnoorkesterns medlemmar är (övre raden från vänster): Eva Lundgren, Siri Skansberger, Caroline Karpinska, Maria Bergström, Julia-Caroline Witte och Gerda Holmquist. Undre raden: Hanna Blomberg, Anna Svensson, Elina Nygren, Clara Ljungkvist, Mikaela Brorsson och Lotta Alvin.Bild: Mario Ochoa/Edvin Lorinius
Måndagen den 20 augusti innebar ett nytt kapitel i Malmös och även Sveriges musikhistoria. Då träffades för första gången den nybildade Kvinnoorkestern i Malmö. Bakom satsningen står violinisten Lotta Alvin och dirigenten Mikaela Brorsson. Under två dagar repeterade de och spelade in en videotrailer som marknadsföring för den fortsatta satsningen.
– Kvinnliga tonsättare har fått en undanskymd roll i musikhistorien och fått kämpa för att göra sig hörda. Det finns så fantastisk musik skriven av kvinnor som inte fått den exponering den verkligen förtjänar, säger Lotta Alvin och exemplifierar med tidiga romantiska tonsättare som Clara Schumann, Fanny Mendelssohn och Alma Mahler, men även mer sentida kompositörer som amerikanska Amy Beach och polska Grazyna Bacewicz.
Det var verk av de två senare som blev Kvinnoorkesterns första repertoar.
Lotta Alvin har själv gått på Musikhögskolan i Malmö och driver idag Tegla Kvartett. Mikaela Brorsson driver en ungdomsorkester i Karlshamn. I nybildade Kvinnoorkestern finns även musikerna från Vindla String Quartet samt medlemmar från Trio Wolski, Minervakvartetten och andra. Men det är bara början.
– Vi är en samling professionella klassiska musiker från olika orter i södra Sverige och de flesta av oss har sin professionella knutpunkt i Malmö. När vi träffades i veckan så var vi tio stråkmusiker, en pianist och en dirigent. Men vi hoppas kunna ta in blåsare och andra musiker nu, säger Lotta Alvin.
– Vårt syfte är inte bara att lyfta kvinnors musik, utan även skapa en plattform för kvinnliga musiker att nätverka på. Vi har inspirerats av initiativ inom andra konstnärliga grenar, så som seriekollektivet Dotterbolaget i Malmö som uttalat vill hålla varann om ryggen och hjälpa varandra istället för att gå med på ett armbågande konkurrerande system, säger Lotta Alvin.
Hur ser drömmen för Kvinnoorkestern ut om två år?
– Vi vill ju spela så mycket som möjligt och nå ut med den här musiken. Planen är att orkestern ska bli en etablerad del av Sveriges kulturliv och förhoppningen är att folk ska kunna rabbla lika många kvinnliga som manliga tonsättare i framtiden.
Hur upplever du tydligast bristen på jämställdhet inom den klassiska musiken?
–Det blev ju väldigt tydligt under #metoo-rörelsen hur det ser ut i alla branscher och hur ens arbetssituation påverkas av att det är fler män i maktpositioner. Vi tenderar att alltid lägga mer fokus på manliga tonsättare – detta trots att de mest tongivande tonsättarna inom svensk nutida konstmusik är kvinnor, säger Lotta Alvin.
När man gör auditions till symfoniorkestrar idag så framträder man bakom en skärm för att juryn inte ska påverkas av utseende och kön. Har det spelat roll för utvecklingen?
– Med tanke på att det är fler kvinnliga musiker i de professionella symfoniorkestrarna idag så tyder ju det på att det spelat roll.
Vad blir första projektet för Kvinnoorkestern?
– Det är för tidigt att säga än. Vi hoppas kunna presentera musik från olika epoker och så småningom även bjuda in till möten över musikgenrerna och konstformerna. Till exempel samarbeten med dansare och skådespelare. Nu ska vi få upp vår hemsida och sociala medier för att sprida budskapet, säger Lotta Alvin.
Håll koll på Malmös musikliv – följ Dygnet Runt på Facebook
Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen