Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Raffinerat, rentav vackert

Ur Carl-Fredrik Ekströms "Strata".Bild: Carl-Fredrik Ekstrom/N

Carl-Fredrik Ekström

KONST. "Strata", Galerie Leger, Malmö, t o m 4/9.
En linje vinglar till i solgult. Kulörerna flockas i kluster, sväller och svirrar. Fläckar av nattviol, bladgrönt och klarblått studsar mot ögat, medan andra dunstar iväg. De samlar sig till klungor och öar, ungefär som celler när de delas. På skivor av akrylglas breder en färgens arkipelag ut sig, full av infall och irrvägar. Carl-Fredrik Ekströms måleri lockar fram ord som lekande, lätt och luftigt. Det ger intryck av att vara tillfälligt hejdat i ett spontant nu.
Därmed inte sagt att det räcker med ett obekymrat stänkande, där penseln dras i en munter dans. Liksom efterkrigstidens informella och abstrakta måleri, från Henri Michaux febriga tecken till Jackson Pollocks nerviga rytm, rymmer det något otämjt där dynamiken är av både inre och yttre slag. Fast Ekström är mer busig. Trots att svärtan ibland kan tätna håller han sig långt från mörkret hos en hallucinerande Michaux.
Född under 1960-talets slut och utbildad på Kungliga konsthögskolan utstrålade hans måleri samma odygdiga energi redan när jag först såg det, strax efter millennieskiftet. När han nu återkommer till Galerie Leger kallar han utställningen ”Strata”, det latinska ordet för skikt. Bilderna bygger han i lager, där målade skivor av matt akrylglas monteras ihop. Med dämpad lyster stiger former mot ytan. Det är raffinerat, rentav vackert.
Blicken glider mellan skärpa och oskärpa, dröjer vid mellanrum och glapp. Själv drar han paralleller till minnets topografi, och när han riktar kameran in mellan skikten är det ett landskap i upplösning som vi ser. Är de två suggestiva fotografierna ett stickspår? Nej, snarare tycks de öppna mot en lovande fortsättning.
Gå till toppen