Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Svedala

Veterandag i Svedala lockade både nya och gamla motorentusiaster

När Eva och Allan Wållberg ger sig ut på åktur tar de gärna sin Bentley om de ska till något festligt evenemang. Och på lördagen var det festligt, folkligt och fullsatt när makarna Wållberg ställde ut på Svedala motor- och veterandag.
– Här är festligt. Och alla är så vänliga. Det uppskattar vi, säger Allan Wållberg.

Allan och Eva Wållberg kom till Svedala för att visa upp sin Bentley Mark 6 av 1949 års modell. ”Den är vacker. Jag gillar färgen, blå i två nyanser”, säger Eva Wållberg.Bild: Hussein El-alawi
Veteranbilsdagen i Svedala lockar utställare från hela landet. Makarna Wållberg körde sin Bentley Mark 6 av 1949 års modell hela vägen från småländska Värnamo.
– Vi körde i 100 km/h. Bilen trivs bäst i den farten, säger Allan Wållberg.
Trots att hans Bentley är nästan sjuttio år gammal är Allan Wållberg bilens tredje ägare. Han visar stolt upp originalverktygen som ligger kvar i en utdragslåda på passagerarsidan. Och hustrun Eva visar glatt hur hon bär sig åt när hon regelbundet rundsmörjer bilen.
– Då trycker jag på pedalen här, säger hon och pumpar upp och ner med högerbenet.
Är då Bentley det finaste man kan köra? Smäller inte Rolls-Royce högre?
– Nja, många tycker ju att Bentley är finare än Rolls. Den är sportigare och snabbare. Rolls-Royce är mer av en glidare. Den här bilen har vanlig växellåda, inte automatlåda som Rolls-Royce, säger Allan Wållberg.
Han berättar stolt att han ibland blir kontaktad av olika privatpersoner som vill hyra in både bil och chaufför för olika bemärkelsedagar. Därför har han agerat bröllopschaufför åt astronauten Christer Fugelsangs dotter, åt landshövding Kristina Alsérs son och åt Stadiumägaren Ulf Eklöfs dotter och nyblivna svärson.
– Det allra roligaste var när jag körde en äldre farbror på hans åttioårsdag. Jag fick ett sms där han tackade för bilfärden och påpekade att det var det roligaste som hänt i hela hans liv, berättar Allan Wållberg.
Motorentusiasten Kjell Johansen hade dagen till ära tagit på sig en testbildskostym när han visade upp sin Monarped av 1958 års modell.Bild: Hussein El-alawi
Bland utställningsföremålen på Stortorget finns även en del mindre fordon. Kjell Johansen från Classic MC Moped Club har tagit med sig ett fynd som han köpte efter fjolårets veterandag.
– Den här Monarpeden från 1958 kom jag över i fjol just här i Svedala. En kille kom fram och undrade om jag var intresserad av två mopeder. Jag köpte den här och en Crescent Jetline, berättar han.
– Jag har rustat upp den och rensat tanken från diverse rost och sörja. Lacken är helt i original med lite patina här och där. Den har ju varit med ett tag.
Enligt Kjell Johansen är det väldigt kontemplativt att köra moped. Det kan inte jämföras med en biltur eller en motorcykelfärd.
– Den här underbara hastigheten någonstans mellan 30 och 35 km/h innebär att man kan lukta på naturen medan man kör. Man känner dofterna av koskiten. Går det snabbare så försvinner den känslan, säger han bestämt.
Elias Johansson och Marie Ekberg stod länge och tittade på den här shoppingmopeden från 1971, en av flera rariteter som ställdes ut längs Storgatan.Bild: Hussein El-alawi
Längre ner längs Storgatan träffar vi två yngre besökare. Både Marie Ekberg och sonen Elias Johansson kan hänföras till kategorin motorintresserad ungdom – åtminstone om man jämför med de ärrade veteraner som äger de flesta fordonen.
– Det är kul att det händer något här i Svedala. Den här veterandagen är kul. Och Elias här har blivit intresserad av både bilar och mopeder.
– Bara lite, inflikar Elias medan han undersöker en Forshaga Shopper från 1971, en trehjulig täckt moped som tillverkades av Norsjö Mekaniska Verkstads AB mellan 1961 och 1994.
– Den här är spännande. Annars stod vi länge och tittade på några mustanger, säger Marie Ekberg.
Gå till toppen