Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: Elcykelstödet hamnar ofta hos cykelhandlarna

Kraven på eltillförsel ökar, för att inte tala om batteritillverkningen, skriver Ola Svantesson om elcykelrabatten.Bild: Ã…serud Åserud Lise
Jag läste den 9 augusti en replik från Rickard Persson (MP) angående bonus malus och att den hade röstats fram med brett stöd av alla partier i riksdagen.
Läs mer: Syftet med bonus malus är att nå målet om en fossilfri fordonsflotta
Det inger ju inget större förtroende för ett parti som förespråkar en långsiktig lösning på utsläpp och konsekvenser av dessa. Om Miljöpartiet vill utmärka sig i frågan så borde MP och andra partier fundera på ett antal frågor.
Staten har nyligen infört en rabatt vid köp av elcykel. Jag undrar vad satsningen kostar staten, och vad samhället har för vinster i detta. På cykelhandlarnas annonsblad kan vi läsa om alla erbjudanden av elcyklar från 5 000 och upp mot 40 000. Priserna på elcyklar har ökat sedan rabatten infördes med 7 procent på det lägre prisspannet av cyklar och 19 procent på det dyrare segmentet. Det vill säga större delen av rabatten har hamnat hos cykelhandlarna.
Elcykeln borde vara nog i sig själv att motivera ett antal att köpa den med eller utan rabatt från staten. Utvecklingen med elcyklar och elbilar är intressant men ställer en massa krav på eltillförsel vid laddstationer som inte finns idag. Dyra kostnader vid framdragning av el i gamla fastigheter. För att inte tala om batteritillverkningen i världen för att kunna tillverka alla batterier.
Att kollektivtrafiken är undermålig och dyr är ju kanske en fråga som MP med flera borde fokusera på för att få genomslag utan att subventionera redan köpstarka gruppers köp av elbilar och cyklar.

Ola Svantesson

Höllviken
Läs mer: Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen