Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: Mitt paket kom fram men det berättade ingen för mig

Jag fick själv lägga en hel del möda på att se till att paketet skickades inte bara en utan två gånger, betala dubbel frakt- och tullavgift samt vänta två månader på en leverans som kunde ha tagit tio dagar, skriver Daniel Åberg.Bild: Hasse Holmberg/TT
Det var med viss förvåning jag läste Stuart Penzers insändare i Sydsvenskan den 24:e augusti.
Läs mer: Först betalade jag för importen, sedan skickades mitt paket tillbaka till USA
Jag började undra om jag själv skrivit texten i sömnen och skickat in under pseudonym, men insåg efter en stund att det inte var en fullständigt likadan historia jag varit med om. Men: jag beställde också en T-shirt från USA och fick betala tullavgift för det, allt i sin ordning än så länge.
När en månad gått och jag inte hört något — det gick heller inte att spåra paketet på egen hand eftersom kollinumret var utländskt och då går det tydligen inte — ringde jag Postnord. De lyckades lokalisera paketet, det hade då legat på deras utlämningsställe utan att jag blivit meddelad, och då var det ju svårt att veta om att jag kunde hämta ut det. Efter två veckor hade det blivit returnerat till avsändaren.
Jag fick samma uppmaning som Penzer: kontakta avsändaren och be dem skicka paketet igen, till dubbel kostnad för min del då (såklart?). De 75 kronor i administrationsavgift Penzer erbjöds att få tillbaka kunde däremot inte erbjudas mig – felet låg uppenbarligen i den delen av kedjan. Det gjorde jag, bad om ursäkt å Postnords vägnar för att det inte fungerat som det skulle, och de skickade paketet igen. Återigen blev jag efter några dagar ombedd att betala tullavgift, vilket jag gjorde.
Vis av erfarenheten gick jag direkt till postutlämningen någon vecka senare utan att ha hört något, och frågade efter mitt paket. Jodå, där låg det och väntade. Det var rena turen att jag själv höll koll på att de kunde sköta sitt jobb någorlunda. Summan av kardemumman var att jag själv fick lägga en hel del möda på att se till att paketet skickades inte bara en utan två gånger, betala dubbel frakt- och tullavgift samt vänta två månader på en leverans som kunde ha tagit tio dagar. Det är anmärkningsvärt att ett binationellt företag vars huvuduppgift är att se till att privatpersoner och företag får sin post levererad har så svårt att lyckas med just detta. Jag vet att problemen inte endast uppstår i Sverige, utan även i Danmark. Jag hoppas verkligen att Postnord kan ta sig i kragen och förbättra sin service, eller annars överlåta uppgiften till någon annan.

Daniel Åberg

Lund
Läs mer: Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen