Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Skånska logistiker ska minska tomkörningar

Många lastbilar kör tomma eller halvfulla genom Skåne. Om några veckor släpper MPR Logistics från Råå ett verktyg som kan minska detta.

En strid ström av lastbilar kör dagligen längs E6 genom Skåne. Enligt siffror från statliga Trafikanalys har 17 procent av de svenska och 27 procent av de utländska långtradarna ingen last.Bild: Sven-Erik Svensson
Sydsvenskan och HD har nyligen uppmärksammat att var fjärde lastbil kör tom genom Skåne.
Statliga Trafikanalys tar varje år fram siffror på svensk och utländsk lastbilstrafik i Sverige. Enligt dem är 17 procent av alla svenskregistrerade lastbilar och långtradare på svenska vägar tomkörningar. Bland de utländska lastbilarna är andelen 27 procent.
Eftersom andelen utländska lastbilar är väldigt hög i Sydsverige innebär det att uppemot en fjärdedel av lastbilarna längs E6 och E4 genom Skåne kör helt utan last.
Problemet har på senare år förvärrats av allt fler leveranser av mindre varor som beställs via nätet. Det går mer gods in i städerna än ut ur dem, mer gods till södra än till norra Sverige och fler tomma virkestransporter till än från skogen.
Michael Lindqvist är lärare i transport och logistik på en yrkeshögskola och känner väl till problemet. Han har tillsammans med en systemutvecklare och en vän inom logistik- och transportbranschen arbetat kvällar och helger sedan 2017 med att ta fram ett system för att koppla ihop åkerier med dem som behöver transport. Resultatet, appen My Cargo Pal, släpps i mitten av september.
– Vårt mål är att öka lönsamheten för åkerier, minska miljöpåverkan och förenkla för dem som vill ha transport till övertaligt gods. Chauffören i realtid kan se var övertaligt gods finns, allt från hellaster till parti och styckegods, och då minimera tomkörningar, säger Michael Lindqvist.
Michael Lindqvist och appen My Cargo Pal.Bild: privat
Han poängterar att det finns mycket övertaligt gods – sådant som transporteras utanför etablerade samarbeten och stora kontrakt, alltså där godsägaren inte har någon lösning.
–Det finns 8000-9000 åkerier i Sverige. Alla har inte en transportledningsfunktion, många är små och gör allt själv, de har kontoret i lastbilen.
Affärsmodellen för My Cargo Pal bygger på att både chauffören som får ett gods att transportera och godsägaren som hittar en transportör betalar 100 kronor när de har gjort en affär. Den som söker efter transportör anger hur mycket hen är beredd att betala, inga förhandlingar om pris sker. Att lägga upp gods och att söka efter gods är avgiftsfritt, det finns heller ingen prenumerationsavgift.
MPR Logistics testar just nu systemet tillsammans med fyra företag, bland annat det globala transportbolaget DSV med kontor i Landskrona.
– Allt fungerar enligt plan. Responsen har varit fantastisk. Alla vi har pratat med vill vara med. Detta finns inte sedan tidigare. Något liknande finns ute i Europa men det är för krångligt, svenska åkerier använder det inte.
Målet framöver är att 500-1000 sändningar per dag ska administreras genom den skånska appen.
Gå till toppen