Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Dags för Martin Kann att ta plats på Bob Hund-scenen

Scenskräcken är övervunnen. På fredag tar Bob Hunds ikoniske omslagsmakare Martin Kann plats på Bob Hund-scenen för att inför konserthuspublik djupdyka i det kreativa arbetet kring skivomslagen. Historien börjar redan i den gemensamma uppväxten i Helsingborg.

Bob Hund gör tillsammans med Malmö Symfoniorkester en konsert på temat Martin Kann.Bild: Peter Frennesson
Rockbandet Bob Hunds årslånga vistelse på Malmö Live har redan resulterat i en repris av en legendarisk Hultsfredsfestivalsspelning och en festival med namnet Tolkningsföreträde. På fredag är det dags för den tredje anhalten.
Att Bob Hund ska spela med Malmö symfoniorkester i stora konsertsalen är inte det mest udda med fredagskvällen. Huvudpersonen är nämligen Martin Kann, helsingborgaren som skapat Bob Hunds alla skivomslag och idag är bosatt utanför Tomelilla. Han beskriver själv kvällen som ”en powerpoint-presentation ackompanjerad av ett rockband och en symfoniorkester.”
Tanken är att låta Martin Kann i kronologisk ordning få presentera arbetet kring sina omslag och mellan det framför Bob Hund och MSO låtar från de albumen. Sammanlagt blir det tretton låtar i två akter.
– Först tänkte vi att vi skulle sätta mig på scenen för att prata och låta Bob Hund spela. Men i en normal rockkontext så skulle det bli väldiga toppar och dalar som hade gjort det svårt för mig formatmässigt. Men i en symfoniorkestersättning så får vi ner bandet lite, så att det blir lite mer samlat och lättkontrollerat, säger Martin Kann.
Är du van vid att vara en frontfigur på scen? Har du spelat i band?
– Jag spelade i punkband i Helsingborg, men det var ju på fritidsgårdsnivå. Men jag slutade med det för att jag hade sådan scenskräck.
Är scenskräcken kvar?
– Nej. Jag har ju varit tvungen i mitt arbete som reklamare att stå och babbla kring yrkesrelaterade saker. Jag har haft undervisning på konstskolor och reklamskolor. Det är ungefär samma sak här, bara lite fler människor i publiken och på scenen.
De mest välkända historierna kring Martin Kanns Bob Hund-arbete kretsar kring två verk. Hur Thomas Öberg ringde upp barndomsvännen Martin Kann för att fråga om han kunde skapa en logga till hans nya band. När Kann lade på luren så tittade han ner på det han klottrat under samtalet och där fanns en två gånger två centimeter stor rökande hund. Loggan var klar.
Bild: @imageAuthorName
Eller när han fick uppdrag av att lägga in mer av sig själv i ett skivomslag och sonika placerade sitt eget passfoto på omslaget. Albumet fick namnet ”Omslag: Martin Kann”.
Bild: @imageAuthorName
Men den kronologiska presentationen på fredag kommer inte att börja vid Bob Hund-loggan.
– Nej, vi kommer att börja längre bak än så. I min och Thomas Öbergs (Bob Hunds sångare) och Jonas Jonassons (Bob Hunds keyboardist) gemensamma uppväxt i Helsingborg på 80-talet. Där etableras vissa saker som har följt med och gjort vårt samarbete unikt.
På vilket sätt?
– En intern kompiskultur med mycket kreativitet. När vi var tonåringar så rann den kreativiteten ofta ut i sanden. Men sedan Bob Hund tillkom så har det bandet blivit en kanal för en del av den kreativiteten.
Nu har Martin Kann skapat runt 40 olika omslag till Bob Hund och han upplever själv att de blev annorlunda efter 2009.
– Då blev de mer konceptualiserade och började leva sitt eget liv distanserat från bandet. Jag har alltid varit intresserad av att testa de konstnärliga gränserna för vad ett skivomslag kan vara. De tidigare omslagen är mer trevande.
Hur går själva processen till? Behöver du höra musiken först?
– Nej, jag behöver inte lyssna på musiken alls faktiskt. Jag vill helst ha en titel eller kanske ännu hellre en låttext.
Har det någonsin hänt att det har blivit tvärtom – att du haft en omslagsidé som lett till en titel?
– Vid ett tillfälle skulle Bob Hund släppa ett album, men de hade ingen titel. Samtidigt hade jag skivbolaget på mig som ville se ett omslag. Då plockade jag upp ett begrepp som Mats Hellquist (Bob Hunds basist) och Daniel Squaty (producent) kommit på och haft ganska kul kring. ”Jag rear ut min själ! Allt ska bort!!!”. Jag gjorde ett omslag kring det och sen blev det även titeln på albumet.
Har du varit inblandad i att göra mer till Bob Hund-året på Malmö Live?
– Jag gjorde ju en världens längsta minigolfbana till i våras. Nu hänger det en utställning med alla omslagen här. Det sitter även 115 Bob Hund-citat uppsatta runtom i huset och de är alla handskrivna av mig.
På fredag kommer den klassiska skivomslagskonserten att varva musik med omslagssnack. Bakom Martin Kann syns Bob Hund repetera med Malmö symfoniorkester.Bild: Peter Frennesson
Hur är det att stå på scen själv här? Kan du tänka dig att göra något liknande igen?
– Det kan jag tänka mig. Alla lägen där man får sätta sig i en situation man inte har varit med om tidigare än nyttiga. Sen får jag ju ta regi för första gången, vilket är väldigt nyttigt. När jag jobbar så brukar det vara jag som tvingar mina uppdragsgivare att ta ett utifrån-in-perspektiv på sin egen verksamhet. Nu får jag den medicinen själv.
Vad är det vanligaste regissören Anna Novovic säger till dig?
– Att jag ska ta det lugnare och låta berättelsen sjunka in mer.
Att relationen Bob Hund & Martin Kann ska fortsätta verkar det inte vara något snack om.
– Nej. Jag inleder hela föreställningen med att säga att jag är dubbelt livegen. De kan inte sparka mig och jag kan inte säga upp mig.
Håll koll på Malmös musikliv – följ Dygnet Runt på Facebook
Fakta

Klassisk skivomslagskonsert

Fredagen den 31 augusti är det dags för den unika konserten där Bob Hund, Malmö symfoniorkester och Martin Kann delar på Malmö Lives konsertsals stora scen. Bandets skivomslag ska presenteras och Bob Hunds musik får en symfonisk kostym. Dessutom framförs ett helt nytt verk av Martina Tomner som fått i uppdrag att skapa konstmusik med utgångspunkt i Bob Hunds ”Tralala lilla molntuss” från 1998. Resultatet är det åtta minuter långa verket ”Molnformationer”.

Genom att kommentera på Sydsvenskan.se godkänner du våra regler

Regler för kommentarer

Välkommen att kommentera artiklar på Sydsvenskan.se!

Tänk på att:

  • Visa respekt för de personer eller företeelser som nämns i artiklarna.
  • Visa respekt för övriga debattörer.
  • Håll er till saken.
  • Spamma inte.
  • Inte skriva för långt. Över 500 tecken är det.
  • Dina kommentarer kan komma att användas på andra ställen på Sydsvenskan.se och Sydsvenskan papperstidning.

Det här är inte ok:

  • Kommentarer om etnisk tillhörighet, kön, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet om de saknar relevans i sammanhanget.
  • Rasistiska, homofobiska eller sexistiska yttranden eller budskap och sådana som hetsar mot eller uttrycker hat mot troende.
  • Kommersiella budskap eller marknadsföring, erbjudanden om pengar eller gåvor.
  • Upphovsrättsligt skyddat material som du själv inte har skapat eller har rättigheterna till.
  • Uppmaningar till brott eller agerande som strider mot svensk lag.
  • Hot, trakasserier och skvaller.
  • Att du utger dig för att vara någon annan existerande person.

Redaktionen följer debatten på sajten och förbehåller sig rätten att ta bort olämpliga inlägg. Användare som inte respekterar debattreglerna stängs av från möjligheten att kommentera artiklar.

Gå till toppen