Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Oppositionen avblåste den heta debatten om Malmös parkeringspolitik

Parkeringsplatser var den hetaste frågan på onsdagens fullmäktige. Men det blev inget beslut om S-MP-styrets förslag att mjuka upp kraven på parkeringsplatser vid nybyggen. Oppositionen till höger drev fram en bordläggning.

Bild: Johan Persson
Med sikte på att undvika parkeringskaos på gator och torg kräver plan- och bygglagen att fastighetsägare ordnar och bekostar de p-platser som nya fastigheter bedöms behöva.
Hur många rutor som krävs beslutar kommunpolitikerna i en lokal parkeringspolicy.
I Malmö har miljöpartisterna, vänsterpartisterna och socialdemokraterna under senare år drivit fram en uppmjukning av parkeringskraven.
De styrande partiernas nyaste förslag är att kravet på p-platser sänks när fastighetsägare pressar bort behovet genom exempelvis cykel- eller bilpooler, och slopas helt kring centralstationerna och andra kollektivtrafiknära lägen.
Kommunalrådet Andreas Schönström (S) som ansvarar för trafik argumenterade för att sänkta krav på parkeringsplatser sänker byggkostnaderna och att detta ger billigare hyreslägenheter.
– Det handlar inte bara om bilar utan hur vi välkomnar nya Malmöbor och ger unga och äldre möjlighet att flytta till en ny bostad, sa han i fullmäktiges talarstol.
Men oppositionspartierna till höger är motståndare till förslaget.
– Det måste vara möjligt att lämna bilen hemma, sa moderaten Håkan Fäldt.
Han pekade på risken att policyn gör det dyrare och svårare att parkera nära bostaden än vid arbetsplatsen och att detta gör att fler tar bilen till jobbet.
Andreas Schönström instämde:
– Vi behöver lösa detta problem.
Men Håkan Fäldt nöjde sig inte med det utan krävde att ärendet bordlades. Och i kraft av kommunallagens minoritetsskydd, som innebär att ett ärende ska bordläggas om minst en tredjedel av de närvarande ledamöterna kräver det, drev Moderaterna och Liberalerna med stöd av Sverigedemokraterna igenom detta.
Miljöpartiets ledande kommunalråd Märta Stenevi räknar med att det rödgröna förslaget ändå går igenom.
– Jag utgår från att vi behandlar frågan i september, säger hon.
Och i september ser fullmäktige ut precis som idag – det fullmäktige som väljs 9 september tillträder först i oktober.
Liberalen Ewa Bertz vill dock se nya blocköverskridande förhandlingar om parkeringspolitiken:
– Liberalernas önskan är att man sätter sig ned och försöker komma fram till en långsiktig överenskommelse med så många partier som möjligt, säger hon.
Läs mer: Nya riktlinjer kan ge färre parkeringsplatser
Gå till toppen