Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Debattinlägg: ”Vi ser i vår vardag hur bristerna drabbar barnen.”

Vår lojalitet med barnen har gjort att vi har stått ut med mycket. Samma lojalitet gör att vi nu måste tala högre för att skydda deras rättigheter. Det skriver 110 barnskötare, pedagoger och förskollärare vid Malmö stads förskolor.

Vi ser i vår vardag hur bristerna drabbar barnen. Barn som behöver stöd i samspel med andra barn kan hamna utanför gruppen när vi inte kan vara nära dem, skriver artikelförfattarna.Bild: Janerik Henriksson/TT
Det nationella Förskoleupproret har kämpat för att uppmärksamma allmänhet och politiker på hur det är ställt med förskolan i Sverige. Det har framkommit att barngrupperna är för stora och att personalen lider av stress och utmattning. Allt fler förskollärare flyr yrket och cirka 30 procent av personalen är helt utan relevant utbildning.
Vi arbetar på förskoleavdelningar i Malmö där det vistas mellan 14 och 24 barn som alla ska bemötas utifrån sina individuella förmågor och svårigheter. Vissa av dem behöver mer stöd och stimulans än andra. Vi har ständiga problem med bemanning, många tjänster är vakanta och det saknas ofta vikarier. När vi jobbar med bara vikarier har vi helhetsansvar för dagens verksamhet samtidigt som vi ska introducera och arbetsleda våra tillfälliga kollegor. För att vi ska hinna ta rast eller ha utvecklingssamtal, ringa en specialpedagog eller dokumentera vad barnen gjort, lämnas vi ofta ensamma med fler barn än vad som är rimligt. Till följd av stor arbetsbelastning och svår samvetsstress drabbas många kollegor av ohälsa eller säger upp sig i förhoppning om rimligare arbetsvillkor någon annanstans. Personalomsättningen i Malmös förskolor nådde under 2017 upp till rekordhöga 19 procent (och då räknas inte personal som flyttar inom Malmö), rapporterade Sydsvenskan i juli. Sett till Malmö stad har förskoleförvaltningen högst sjuktal. Lärarförbundets frånvarorapport visar att 40 000 utbildade lärare i Sverige har lämnat yrket. 60 procent av dem anger att de skulle kunna återvända till skolan om förutsättningarna var annorlunda.
Vi ser i vår vardag hur bristerna drabbar barnen. Barn som behöver stöd i samspel med andra barn kan hamna utanför gruppen när vi inte kan vara nära dem. Barn som blir utan tillräcklig stimulans och utmaningar kan bli frustrerade, och barn som har behov av en trygg vuxenkontakt och istället möter en rad av vikarier kan bli utåtagerande eller uppgivna.
Bakom de höjda rösterna om problemen i förskolan finns en förhoppning: om de ansvariga bara får veta hur vi har det skulle det snabbt ske en förändring. I maj i år lockade Förskoleupprorets demonstration i Malmö tusentals förskolemedarbetare, och samtidigt skrev förskolenämndens ordförande Rose-Marie Carlsson i en debattartikel att hon stödjer Förskoleupproret. Förhoppningen om en vändning växte men samma vecka fick vi besked om att det nu råder vikariestopp i vissa områden, samt att det skulle stoppas in ytterligare barn i våra barngrupper inför sommaren.
Trots att det även i förskolenämndens egna dokument tydligt framgår att barngrupperna är för stora, sjuktalen för höga och personalomsättningen för stor och att man har svårigheter att locka utbildad personal, så gjorde Socialdemokraterna och Miljöpartiet inget åt förskolenämndens budget inför 2018. Tvärtom, genom att inte kompensera för de lokalkostnader som årligen ökar har förskolecheferna i realiteten ännu mindre pengar att röra sig med. I Socialdemokraternas budgetskrivelse inför 2019 kan läsas att kommande års ekonomiska förutsättningar kräver ökad effektivitet: ”[...] det vill säga en verksamhet som utförs till minskad kostnad med oförändrad kvalitet eller ökad kvalitet till samma kostnad".
Att som huvudman inte agera kraftfullt när man får varningssignaler från yrkeskåren är allvarligt. Att tillåta ytterligare belastning av dem som vädjar om avlastning kan närmast uppfattas som hånfullt. Vi behöver vara tydliga med att Malmö stads förskolor är i ett läge där bara ett rejält tillskott och ett kraftfullt rekryteringsarbete kan stävja pågående kris. Det är uppenbart att det inte finns några gratislösningar. Enligt förskolenämndens egna beräkningar saknas det till exempel 500 miljoner kronor för att Malmös förskolor ska kunna uppnå Skolverkets riktmärken för barngruppernas storlek. Att skapa en dräglig arbetsmiljö för barn och medarbetare bör inte beskrivas i termer av att ”öka kvaliteten” utan är helt enkelt arbetsgivarens och huvudmannens ansvar.
Vår lojalitet med barnen har gjort att vi har stått ut med mycket. Samma lojalitet gör att vi nu måste tala högre för att skydda deras rättigheter. Vi vill verkligen skapa barnens bästa förskola. Vi vill använda vår kompetens, vår omsorgsförmåga och vår kreativitet. Vår professionella etik och vårt personliga omdöme tvingar oss att säga ifrån. Det är nog nu.

110 barnskötare, pedagoger och förskollärare vid Malmö stads förskolor

Aida Jugo, barnskötare, Albert Salloum, barnskötare, Alex Stenroos, barnskötare och förskollärarstudent, Amela Murselovic, barnskötare, Andréa Lagerborg, barnskötare, Anette Strandh, förskollärare, Ann-Charlotte Nielsen, förskollärare, Ann-Sofi Maga, barnskötare och förskollärarstudent, Anna Broberg, förskollärare, Anna-Karin Mårup, förskollärare, Anne Erixon, pedagog, Anne-Lie Andersson, förskollärare, Anneli Cederholm, barnskötare, Annette Cartner, förskollärare, Annie Bergkvist, barnskötare, Annika Johnsson, förskollärare, Arta Rqira, barnskötare, Azra Husic, barnskötare, Camilla Bjartling, barnskötare, Camilla Jönsson, förskollärare, Carina Olsson, förskollärare, Catarina Pettersson, barnskötare, Cecilia Hougaard, förskollärare, Christel Nilsson, förskollärare, Christina Adelhammar, barnskötare, Christina Mattsson, barnskötare, Elin Sjöberg, barnskötare, Elma Turanovic, barnskötare, Emelie Nygren-Bonnier, förskollärare, Emilia Andersson, barnskötare och förskollärarstudent, Emilia Lagerstedt, förskollärare, Emina Besic, förskollärarstudent, Erika Alander, förskollärare, Erika Molander, förskollärare, Eva Grip, barnskötare, Eva Kristoffersson, förskollärare, Eva Lundell, barnskötare, Felicia Dahlberg, barnskötare, Forough Khazaei Poul, barnskötare, Frida Laursen, förskollärare, Frida Släger, förskollärare, Graciela Falero, förskollärare, Hanna Göransson, barnskötare och förskollärarstudent, Ida Mensah Jakobsson, pedagog, Ivana Kos, pedagog, Jasna Kumric, förskollärare, Jens Wall, förskollärare, Jessica Engwall, förskollärare, Jessica Löfstedt, barnskötare, Jessika Adelstam, förskollärare, Jonathan Andersson, barnskötare, Josefine Algren, barnskötare, Julia Cilene Fält, förskollärare, Julia Hagner, förskollärare, Kajsa Persson Lopez, förskollärare, Karin Hjären, förskollärare, Karolina Svensson, förskollärare, Katarina Bengtson, barnskötare, Katarina Gråhamn, förskollärare, Lena Sörensen, förskollärare, Linda Veronica Gyllenborg, barnskötare, Lotta Ingvarsson, barnskötare, Madeleine Rexing, barnskötare, Magdalena Majewska, barnskötare och förskollärarstudent, Malin Karlén, barnskötare, Malin Lundvall, förskollärare, Maria Kvistenberg, pedagog, Maria Wester, förskollärare, Marie Foerster, förskollärare, Marie Osbeck, förskollärare, Marie Persson, förskollärare, Marie Rosdahl, förskollärare, Martina Sandell Wallin, förskollärare, Melina Guzmán, förskollärare, Mirjam Stenung, barnskötare och förskollärarstudent, Mona Nilsson, barnskötare, Nadia El Behi, barnskötare, Naile Muzaqui, barnskötare, Nicole Da Silva Sen, barnskötare, Oscar Ahlqvist Friis, förskollärare, Patricia Carpanetti, förskollärare, Petra Hallden, förskollärare, Qasima Abbu, barnskötare, Ramon Bendix Benitez, barnskötare, Rebecca Sjösvärd, pedagog och förskollärarstudent, Rikhard Hakola, förskollärare, Sabina Axelsson, barnskötare, Sandra Danielsson, dramapedagog, Sandra Hörman, förskollärare, Sandra Olsson, barnskötare, Sandra Olsson, förskollärare, Sanja Lindell, förskollärare, Sanna Radak, barnskötare, Sara Bristol, förskollärare, Senijan Ali, barnskötare, Sheima Mahdi, förskolechef, Shukri Panahi, barnskötare, Sonja Pålsdottir, pedagog, Susanne Pidiakis Bremberg, förskollärare, Susanne Roos, pedagog, Sweeney Chin, barnskötare och förskollärarstudent, Tanja Malmsten, barnskötare, Teddy Nilsson, förskollärare, Tina Sandberg, barnskötare, Tina Sandquist, förskollärare, Umit Vatansever, barnskötare, Walquiria Alves Ferreira, pedagog, Yamila Santana, förskollärare, Yasmine Rosenlund, barnskötare, Åsa Lindskog, förskollärare
Läs mer: ”Ta initiativ till nya samtal och åtgärder för att vända den negativa trend som förskolorna är inne i.”
Läs mer: Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Gå till toppen