Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Nöje

Profiler: Så har metoo påverkat tv-branschen

Den globala metoorörelsen slog ned som en bomb, bland annat i nöjesbranschen, förra hösten. Vid den första Kristallengalan sedan rörelsens intåg var ämnet ständigt närvarande. Men har det blivit någon verklig förändring i tv-branschen? Ja, menar flera av de nominerade.

– Tack till alla er som var med i den här revolutionen som förhoppningsvis har förändrat livet för miljontals flickor runt om i världen.
Galan hade bara pågått i några minuter när Gina Dirawi riktade uppmärksamheten mot metoorörelsen som kom att prägla hösten 2017.
Men har det blivit någon verklig förändring i branschen? Den frågan svarar några av de nominerade tv-kvinnorna på.
– Ja, självklart, säger Tilde de Paula Eby till TT.
– Jag tycker verkligen att branschen har tagit till sig av allt det som hände, med rätta så klart. Jag tror att alla blev väldigt berörda av det som hände och det var bra. Det ledde till någonting som blev bättre, både för oss och kommande generationer, säger "Nyhetsmorgon"-programledaren.
Även Mia Parnevik har märkt av rörelsens påverkan i branschen.
– Jag kallar ju inte mig själv att jag är i branschen, främst för att jag inte bor i Sverige. Men jag hoppas att det har skett en stor förändring. Jag hoppas att kvinnor tar för sig, jag har tagit för mig i hela mitt liv. Go girl power och tjejer! säger realitystjärnan från "Parneviks".
Parnevik beskriver rörelsen som fantastisk och välbehövlig.
– Man behöver rensa ut och tänkta nytt, kom igen, det är 2018, säger hon.
Rebecca Stella Simonsson, som tar över rollen som programledare för "Paradise hotel" i och med den nya säsongen som börjar den 4 september, anser dock att det finns mycket kvar att göra nära det gäller metoo och tv-branschen.
– Jag tror att de fulaste fiskarna har fått gå och gömma sig lite och det är klart att man känner av den viben, men jag skulle inte säga att det har skett någon magisk förändring. Det tar nog mycket mer energi än så, säger hon.
Läs alla artiklar om: Nätkampanjen #metoo
Gå till toppen