Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: En av våra åtta Stockholmsresor med tåg i sommar har gått som planerat

Förläng tiden på stationen när det är möjligt. Tiden räcker inte till för påstigning, skriver Leili Laanemets.Bild: Janerik Henriksson / TT
Jag är nyss hemkommen från Malmö centralstation där jag har lämnat av min dotter, hennes man och deras tvillingar på 2,5 år för resa till Stockholm. Alla som reser med barn vet vad denna form av resande innebär i form av bagage, barnvagn och vikten av att sitta tillsammans – då de är vana resenärer är de följaktligen noga med platsbokning och att vara på stationen i god tid för att undvika stressmoment. Men väl på stationen visade sig denna gång att det saknades en vagn och det var just den vagn där denna grupp skulle sitta. Ingen personal i sikte att fråga och passagerare blev allt mer oroliga. I samband med att dörrarna öppnades cirka tio minuter före avgång kom en enda platsbunden tågvärd som visade dem till en annan vagn, där de föstes ombord med beskedet om att själva ordna plats och prata med medresenärerna. Tåget skulle ju avgå i tid. Ännu en kaotisk resa väntade!
Under denna sommar har vi i olika konstellationer rest mellan Malmö och Stockholm åtta gånger (denna resa inkluderad). Av dessa resor har en enda resa varit okej, vi fick plats och tåget var i tid. De andra resorna har varit försenade med allt från en halvtimme till tre timmar. Vid en resa var det ett signalfel som innebar att dottern, som vid det tillfället reste själv med tvillingarna och allt bagage, var tvungen att byta tåg vid Flemingsberg för att ta pendeln till Stockholm södra där hennes man mötte upp. Vid den senaste resan Stockholm–Malmö brann det i ett tåg vilket innebar att de alla på egen hand fick ta sig till ersättningsbussar mellan Lund och Malmö och trängas med ett stort antal pendlande passagerare. En tredje resa gjordes under sommarvärmen och i en vagn där luftkonditioneringen inte fungerade, där lyckades min dotter övertala andra passagerare och kunde på så sätt byta vagn. Vid de tre resorna från Stockholm södra har vagnsordningen ändrats i samband med att tåget anlände till perrongen. Det orsakade trängsel och kaos och då personer med barnvagnar och rullstolar inte kunde komma fram i folkmassorna kom de sist på tågen vilket innebar att bagage-/barnvagnsutrymmet var fullt när de väl var i rätt vagn.
Allt detta har inneburit att vi har fått flera olika ekonomiska tillgodohavanden från SJ. Men dessa är inte alldeles enkla att utnyttja och om man reser ofta innebär det att pengarna inte hunnit komma in inför nästa resa.
Vad göra? Förutom det självklara att upprusta järnvägen, vilket ligger på Banverket, så kan SJ redan nu göra något.
Anställ mer personal. Det måste finnas tillräckligt med personal på tågen. Det är personalen som ska lösa situationer med dubbelbokning, vagnar som inte finns etcetera. Det kan inte vara upp till passagerarna själva (och särskilt inte barnfamiljer) att gå ut och förhandla eller vädja till sina medresenärer för att få en lämplig plats. Personalen måste också vara väl informerad om anslutningar och kunna ge en personlig service när tåget inte går till sin aviserade slutstation. Bistrovärden som ofta kan få frågor behöver också bli uppdaterad. Tågvärdarna på Stockholms södra har varit bra på plats men de har vanligtvis inte mer information än vad som står på nätet.
Förläng tiden på stationen (när det är möjligt). Tiden räcker inte till för påstigning.
Gör ersättningssystemet vad gäller kompensationer lättare och mer överblickbart.
Vad jag förstår har denna sommar varit under all kritik när det gäller tågresandet, åtminstone från Stockholm och söderöver. Nu återstår det för SJ att visa upp lösningar så att förtroendet för tågresandet kan återuppstå. Min dotter och hennes familj kommer tyvärr börja flyga mellan Stockholm och Malmö, de har fått nog. Tråkigt tycker jag!

Leili Laanemets

Flitig tågresenär
Läs mer: Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen