Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Valet 2018

Digitaliseringen av Vellinges skolor behöver startas om

Skolor ska mätas på elevernas kunskapsresultat, inte hur många paddor och datorer som finns i verksamheten, skriver Anders Cnattingius (L).Bild: Izabelle Nordfjell/TT
Digitaliseringen av skolan fortsätter med full kraft i Sverige. I Vellinge kommun lägger skolorna pengar på plattor och datorer än läromedel. Det finns bara en hake, ingenting talar för att det kommer åt de sedan länge sjunkande kunskapsresultaten i svensk skola.
Det grundläggande problemet med den pågående digitaliseringen är att det handlar om fel sak. Sedan 1995 har svenska grundskolelever deltagit i ett 40-tal internationella kunskapsmätningar, som visar en nedåtgående trend bland annat i deras läsförmåga, matematikkunskaper, kunskaper i naturvetenskap och problemlösningsförmåga.
När Vellinge och andra kommuner inledde digitalisering av skolan 2012 så skulle man kunna tro att man tog sikte på att med ny teknik utveckla pedagogiken och vända trenden. Så blev det inte. Det handlar istället om att öka elevers digitala kompetens, ett område där svenska elever redan från början presterade relativt bra i Pisa-mätningarna. Svensk skola genomgår nu ett storskaligt experiment vars syfte och mål inte verkar genomtänkta och med konsekvenser som är svåra att överblicka. Sveriges kommuner och landsting (SKL) erkänner att vi vet mycket lite om digitaliseringens betydelse för elevers kunskapsresultat.
OECD:s rapporter visar på ett negativt samband mellan elevers tillgång till digitala hjälpmedel och deras kunskapsresultat. Digitalisering av skolan har gått vilse och måste ledas på rätt spår igen. Digital teknik ska vara lärarnas och pedagogikens tjänare, inte tvärtom. Digitaliseringen ska bidra till att elever lär sig mer och bättre i kärnämnena. Pedagogik med stöd av digital teknik ska vara ordentligt utvärderat innan det införs på bred front i våra skolor. De skickligaste lärarna ska tillsammans bestämma när, hur och varför vi använder digital teknik i undervisningen. Skolor ska mätas på elevernas kunskapsresultat, inte hur många paddor och datorer som finns i verksamheten. Så vill Vellingeliberalerna starta om skolans digitalisering.

Anders Cnattingius (L)

2:e vice ordförande, utbildningsnämnden Vellinge kommun
Läs mer: Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen