Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Lunds universitet krävs på 400 000 kronor i böter

Efter en fördjupad undersökning slår Konkurrensverket ner på fyra otillåtna direktupphandlingar som Universitetet gjorde förra året.

Lunds universitet har dålig koll på upphandlingar, enligt Konkurrensverket.Bild: Emil Langvad/TT
Nu krävs Universitetet på 400 000 kronor i upphandlingsskadeavgift. Konkurrensverket går till Förvaltningsrätten i Malmö med kravet.
Det rör sig om inköp av budtjänster för drygt 3 miljoner kronor, resor för 637 000 kronor, byggvaror för 613 000 kronor och konferensverksamhet för 954 000 kronor. I samtliga fall har Universitetet ingått avtal utan att någon upphandling gjorts, trots att summorna överstiger gränsen för vad som kan tillåtas utan att en upphandling annonserats.
Enligt Konkurrensverket har många direktupphandlingar gjorts av olika beställare vid Universitetet. Övergripande kontroll har saknats och flera inköp bygger på muntliga överenskommelser trots lagkrav på dokumentation.
– Det är viktigt att följa upphandlingsreglerna. När offentliga inköp görs utan kontroll eller dokumentation, är det svårt att veta om inköpen motsvarar organisationens behov. Det blir svårt att kontrollera de leverantörer man vänder sig till. Dessutom ökar risken för korruption, säger Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.
På Lunds universitet kommer avgiften inte som en chock.
– Det är ingen överraskning för oss. Vi har jobbat med detta i över ett år. Vi har vidtagit åtgärder efterhand. Upphandlingar har gjorts inom de områden där vi sett att det saknas avtal, säger Jeanette Jakobsson, upphandlingschef vid Lunds universitet.
Hon säger att man arbetar med att utbilda så många som möjligt, men att universitetsmiljön är speciell.
– Universitetet är en stor organisation med 7 400 anställda. Den enskilde beställaren tror sig göra rätt eftersom det handlar om ett mindre belopp, men de ser inte helheten.
Men alla 7 400 har väl inte möjlighet att göra inköp?
– Nej, men en stor andel har behörighet att beställa och köpa in. Det är inte så att man måste vara utbildad upphandlare för det, säger Jeanette Jakobsson.
Det är stor personalomsättning.
– En försvårande omständighet är att vi inte är en vanlig arbetsplats. Vi har ett stort in- och utflöde av personal. Omkring 500 nya personer kommer in varje år och lika många försvinner. Så vi blir aldrig färdiga med den här utbildningen i hur man gör. Det är en stor organisation och det är svårt att nå ut till alla.
Gå till toppen