Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Uppåt för skånsk must – ökad försäljning

Äpplena dignar på träden och intresset för must ökar. Branschutvecklingen börjar likna den som ölbryggerierna har haft.

Äpplen i väntan på att bli äppelmust.Bild: Lisbeth Westerlund
Mellan juni 2017 och juni 2018 ökade försäljningen av must i svensk dagligvaruhandel med sex procent, året innan med nio procent. Det visar statistik från Nielsen.
Försäljningen av Kiviks mustsortiment för café och restauranger har ökat med 40 procent från augusti 2017 till juni 2018.
– Det är ett tydligt tecken på marknadens tillväxt. Vi ser också fler musterier. Öl har banat vägen, nu följer must och cider. Enligt Systembolaget har bryggerinäringen börjat se en avmattning av nyetableringar och försäljning. Men nyfikenheten för mathantverk och närodlat är inte mättad, säger Mikael Adolfsson som är sommelier och produktansvarig på Kiviks musteri.
Mikael Adolfsson, produktchef Kiviks Musteri.Bild: PETER CARLSSON
Runt 90 procent av all svensk äppelodling finns i Skåne och här finns också de flesta musterier. Föreningen Svenska musterier som startades för fyra år sedan har ett trettiotal medlemmar. En av dem är Rörumsro frukt & must som drivs av Elisabeth Knöppel.
– Jag märker ett ökat intresse från både konsumenter och sommelierer. Must har lidit tidigare av att vara en så söt dryck, det gör att den passar sämre som måltidsdryck. Nu ses den allt mer som en spännande alkoholfri dryck. Jag jobbar mycket med en bra balans mellan arom, sötma och syra.
Hon kallar sig mustbonde och drog igång sin verksamhet för drygt fem år sedan och driver det själv men hjälp av två säsongmedarbetare. Produktionen från den egna frukten landar på mellan 7000 och 14 000 liter per år.
– Det är ett mathantverk och inget man blir rik på, men det är min heltidssysselsättning och jag får det att gå runt, säger hon.
Elisabeth Knöppel, ägare av Rörumsro frukt & must.Bild: privat
Både Mikael Adolfsson och Elisabeth Knöppel hoppas på ännu fler små skånska aktörer.
– Vi behöver mer mångfald för att fler konsumenter ska kunna hitta något som passar dem. Fler och fler unga väljer ju alkoholfria drycker, säger Elisabeth Knöppel.
– Jag hoppas att fler vågar fokusera på att göra must på lokal råvara. Det krävs lite mod för det blir en dyrare råvara, men det kan bringa ett högre pris. Olika äppelsorter och olika regioner ger olika smak, precis som för ett vin, säger Mikael Adolfsson.
Gå till toppen