Fallet Anna var ju känsligt och svårt att berätta om. Hur gjorde ni?
– Det viktigaste var att det var Annas historia som hamnade i centrum, även om hon inte kan berätta själv. Då fick vi göra det genom att berätta genom de andra. Men eftersom deras historier skilde sig så mycket åt, så valde vi att göra det i olika perspektiv, säger Jessica Ziegerer som arbetat tillsammans med Jens Mikkelsen och Hussein El-alawi med ”Fallet Anna”.
– Mycket byggde ju på att de människor som vi ville intervjua också ville prata med oss. Samtidigt begärde vi ut så mycket skriftligt dokumenterat material som möjligt från olika instanser. Vi plöjde tusentals sidor från tingsrättsförhandlingar, överförmyndarens handlingar och annat för att sätta oss in i fallet. Via våra källor fick vi också tillgång till sekretesskyddat material. Allting vi skrev ville vi också kunna verifiera i dokumentationen.
Annons
Annons
Er historia fick ju konsekvenser för Anna och hennes barn?
– Ja, socialtjänsten bestämde redan efter en vecka att de genast skulle börja arbeta med ärendet för att Anna skulle få träffa sitt barn igen. Efter några månader kom umgänget faktiskt igång mellan henne och treåriga sonen. Då hade hon inte sett honom på åtta månader.
Hur känns det att få ett pris för det här arbetet?
– Jag är väldigt stolt över att artikeln uppmärksammas och att fler får kännedom om Annas öde. Hon gick faktiskt bara på en trottoar.
Fakta
Juryns motivering
”När ska mamma komma hem?” är en hjärtskärande berättelse om en biljakt där en mamma och hennes barn skadas. Redan här en berättelse i världsklass, genom ett skickligt perspektivväxlande mellan offer, bilförare och de jagande poliserna.
Man följer familjens förtvivlan, och precis när man börjar sakna sambons röst – får han komma in. Berättelsen tar en ny vändning, och visar sig vara precis så komplex som verkligheten tenderar att vara.

Emma Leijnse
Bild: Moa Dahlin
Wendelaprisets hedersomnämnande i bokklassen går till HD och Sydsvenskans Emma Leijnse för boken ”Fördel kvinna – den tysta utbildningsrevolutionen”.
Varför ville du skriva den här boken?
Annons
– Därför att jag i mitt jobb med att bevaka skola och utbildning såg att tjejer och kvinnor alltid lyckas bättre – var någonstans i utbildningssystemet man än tittar. Så då började jag fundera över vad det beror på, och vad det får för konsekvenser.
Annons
Och vad hittade du?
– Att i ett land som Sverige får det stora konsekvenser när klyftan mellan kvinnors och mäns utbildningsnivå hela tiden växer. Det påverkar allt ifrån uttaget av föräldraledighet till kvinnors löneutveckling, andel kvinnor som blir chefer och så mycket mer. Och det är en glidande utveckling som inte syns på kort sikt. Men när man tittar några årtionden bakåt har det hänt så enormt mycket.
– Jag brukar jämföra min dotter och min mormor. Min dotter finns i en generation där fler kvinnor än män i samma ålder yrkesarbetar. Det har aldrig hänt innan i världshistorien. Och det är framtiden vi ser där.
Hur känns det att få ett pris för ditt arbete?
– Det är ju jättekul. Jag märker att många är intresserade av det här ämnet och vill diskutera det.
Den 16 september delas priserna ut i Wendela Hebbes hus i Södertälje. Prisutdelare är dokumentärfilmaren Tom Ahland. Utöver äran belönas reportageteamet bakom ”Fallet Anna” med 40 000 kronor.
Bakom Wendelapriset står föreningen Wendelas vänner och Medieinstitutet Fojo.
Wendela Hebbe levde mellan 1808 och 1899 och anses vara Sveriges första kvinnliga journalist. Hon arbetade för tidningen Aftonbladet.