Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Förutsägbar geniförklaring gör Penderecki harmlös

Mutter är för snäll.Bild: Bartek Barczyk

Anne-Sophie Mutter

ALBUM. Hommage à Penderecki. Med London Symphony Orchestra.

Polske tonsättaren Krzysz­tof Penderecki har fått intellektuella rockmän som Robbie Robertson och Jonny Greenwood på fall och skrivit världens kanske läskigaste musik, känd från skräckfilms­klassiker som ”The shining” och ”Exorcisten”. Hans klustertäta "Thren­ody to the victims of Hiroshima” har fått ny popkulturstatus som ett av de bärande styckena i förra sommarens återuppståndna ”Twin Peaks”. Men själv vill denne tonsättare, 85 i år, inte förknippas med filmmusik trots att det skulle vara det mest klockrena sättet att få nya konstmusik­lyssnare att bli fans.
Nya jubileumsalbumet, dubbel-cd:n ”Hommage à Penderecki”, med violinisten Anne-Sophie Mutter i huvudrollen, är i­stället en lite förutsägbar geni­förklaring: ett porträtt av den åldrade tonsättarens traditionella halv­modernistiska idiom och en förvisso bländade uppvisning i allt från omöjliga intervallhopp (solostycket ”La Follia” från 2013) till den andra violinsonatens flörtiga nattmusik. Deutsche Grammophon borde istället ha satsat på Pendereckis punkigare, textural-­radikala 60-­talsoeuvre! Men då hade man väl inte haft Mutter med sig.
Violinkonserten ”Metamorphosen” kommer närmast den oemot­ståndliga pendereckiga ångest­musiken, skriven av en rar liten gubbe som privat tycker lika mycket om att odla träd i vindlande formationer som att komponera. Inte konstigt att det börjar så nervpirrande, som att vandra runt i ”The shining”-labyrintens mörker och vara tillbaka där man började, öga mot öga med Jack Nicholson med yxan i högsta hugg.
FLER TIPS
Penderecki: Threnody to the victims of Hiroshima (album)
2001: A space odyssey original motion picture soundtrack (album)
Gå till toppen