Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Skånskt radioföretag i storaffär – köpt rättigheter för 89 miljoner

Nya rättigheter öppnar dörren för både lyssnare och affärer. Gänget bakom Retro FM har tagit in den internationella operatören Bauer Media i sitt bolag och räknar med att öka omsättningen med runt 60 miljoner.

Bild: Larsen Håkon Mosvold
– Vi kommer att nå hela Skåne med Retro FM när vi är fullt utbyggda under hösten, det hade vi inte möjlighet till tidigare. Man kan nu också via oss höra kanalen Rockklassiker i västra Skåne, tidigare gick det endast i Malmö, säger Robert Persson.
Han är en av tre grundare till Retro FM och vd för Nya Radio City och Mad Men Skåne, som tillsammans med Henrik Vibeck och Mattias Gustavsson som är de andra grundarna, äger de två företag som finns bakom radiokanalen. Nyligen köpte Bauer Media, som är en av Europas största kommersiella radiooperatörer, in sig i Mad Men Media, numera Nya Radio City. Hur mycket pengar det handlar om vill de inblandade inte gå ut med.
– Med tanke på att tillstånden kostade 89 miljoner så förstår man ju att det är en affär av dignitet. Tillstånden gäller dessutom i åtta år. Det är oerhört kul att veta att vi kommer vara en del av den kommersiella radion framöver, säger Robert Persson.
Bakgrunden till förändringarna är att regeringen lät de tidigare kommersiella lokalradiotillstånden avslutas den siste juli 2018. Man genomförde en omkoordinering av FM-nätet och Myndigheten för press, radio och tv utlyste tre nationella och 35 lokala tillstånd. Ett slutet budgivningsförfarande följde och i vintras fick de tre grundarna till Retro FM veta att de vunnit tillstånd genom sina budgivningar i Stockholm, Göteborg och Skåne.
Robert Persson, vd för Nya Radio City och Mad Men Skåne.Bild: privat
När förändringarna slog igenom för en månad sedan blev de skånska radioentreprenörerna den tredje största aktören inom kommersiell radio i Sverige, bakom Bauer Media och Nent. De har företagssäte i Malmö, sänder från Malmö arena och Mölle och vill motverka branschens centrering till Stockholm.
Samägandet med Bauer Media ger inte bara ekonomiska muskler. Personerna bakom Nya Radio City får också tillgång till det större företagets kunskapsbas och till en väl inarbetad försäljningsorganisation som ska hjälpa dem att snabbt få ingång intäkter på alla marknader.
Fram tills nu har Robert Persson och hans kollegor haft en omsättning på strax under åtta miljoner kronor. Nu har de nyanställt och blivit en grupp om elva personer. De har ambitionen att bli Skånes största lokalradiostation och siktar på att inom två år nå en årsomsättning på 60-70 miljoner kronor.
– Vi har sett en total tillväxt i den kommersiella radion på 60 procent de senaste fyra eller fem åren. Men hjälp av de nya tillstånden som ger både fler lyssnare totalt och bättre kvalitet i sändningarna kan vi öka ytterligare. När motsvarande förändring har gjorts i andra länder har fördelningen mellan public service och kommersiell radio landat närmare 50/50. Nu har public service runt 70 procent i Sverige, säger Robert Persson.
Gå till toppen