Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Läsartext: Färre dör med 30-gräns och utsläppen blir mindre

Forskning visar att i princip alla inblandande överlever en krock vid 30 kilometer i timmen, skriver Lucas Carlsson.Bild: Barbro Hallin
Boo Nilsson undrar i en insändare den 31 augusti varför Miljöpartiet satsat på 30 kilometer i timmen vid stadens skolor även när barnen inte går i skolan. Han tycker att det vore bättre att ha 30 kilometer i timmen i Malmös villaområden.
Läs mer: Respektlöst med 30-gräns utanför skolorna på nätter
Svaret är att Miljöpartiet gärna ser att fler områden får 30-gräns. Forskning visar att i princip alla inblandande överlever en krock vid 30 kilometer i timmen. Andra effekter är att avgaserna reduceras och att bullret från trafiken försvinner nästan helst och hållet. Ofta ligger skolorna i bostadsområden, och sänkt hastighet utanför skolor får positiva effekter även för villaområdena.
Om såväl unga som äldre ska kunna röra sig självständigt i staden så måste hastigheterna hos biltrafiken sänkas. Men idag kör biltrafiken tyvärr ofta fortare än tillåtet. Detta ger farliga trafiksituationer för andra trafikanter, onödigt buller och skadlig luft i staden. Det räcker därför inte att sänka hastighetsgränserna, det behövs även gupp, smalare gaturum och även hastighetskameror. Inte minst utanför skolorna där barn och unga måste prioriteras i trafiken. Att hastigheten inte höjs utanför skoltid beror på att barn och unga även har fritidsverksamhet på kvällar och helger. Sedan är det ju inte så att vi har olika hastigheter för olika dagar och tider på andra gator staden. Det skulle helt enkelt bli onödigt komplicerat i en redan komplicerad trafikmiljö.

Lucas Carlsson

Tekniska nämnden för Miljöpartiet
Läs mer: Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen