Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Frostberg möter Fredrik Persson inför valet: "I Skåne har invandringen ännu större tyngd"

”Vad fan får jag för pengarna?” dundrade Leif Östling inför en rullande TV-kamera förra hösten, som kommentar till att han hade ett skatteupplägg på Malta. Fredrik Persson, som hastigt fick ta över som ordförande för Svenskt Näringsliv efter skatteavslöjandet, är mer diplomatisk när han inför valet möter skånska företagare och frågar: ”Får vi bra valuta för våra skattepengar?”

Frågor om invandring och integration dominerar den politiska debatten inför valet, enligt en mätning Svenskt Näringsliv har gjort förklarar organisationens ordförande Fredrik Persson när han träffar skånska företagare.Bild: Thomas Frostberg
– Det mesta är fortfarande ogjort. Underbara framtid.
Fredrik Persson, som sitter i styrelsen för ett av Ikeas ägarbolag, inleder företagarträffen i Svenskt Näringslivs lokaler i Malmö med det klassiska Kamprad-citatet.
– Den dag jag säger att allt är klart är det dags att byta ut mig, konstaterar han efteråt när vi sitter ner för att prata valrörelse och näringslivsfrågor – men också om organisationens inställning i hållbarhetsfrågor i en tid när dessa blivit allt mer centrala för många företag.
Det är lite av Eriksgata för den nya ordföranden, som hastigt fick ta över i november efter att Leif Östling fastnat i Uppdrag Gransknings genomgång av svenskar med förmånliga utländska skatteupplägg.
Ett 20-tal skånska företagare har samlats för att lyssna på vad Fredrik Persson och organisationen har att säga på upploppet av den allt hetare valrörelsen. Men de som hade förväntat sig en högljudd agitator för skattesänkningar och avskaffad arbetsrätt lär ha blivit besvikna. Istället framträder Svenskt Näringslivs ordförande som en närmast lågmäld diplomat. Till exempel undviker han företrädarens kraftuttryck när han talar om skatterna.
– Vi har på många sätt en stämpel på oss när det gäller skatt. Men varken hög eller låg skatt har ett egenvärde, utan det beror på hur det ser ut i andra länder som vi konkurrerar med. Som exportberoende land är det viktigt att vi har konkurrenskraftigt skattesystem, säger han.
Och lägger till att tidigare regeringar oavsett färg har visat att lägre skatt inte nödvändigtvis leder till lägre skatteintäkter i absoluta tal.
– Sen får man ha respekt för frågan om historien är bra för att göra prognoser om framtiden.
Balanserade ordval. Och ständigt diplomatisk.
Han säger också att Svenskt Näringsliv vill värna välfärdsföretagen för att säkra välfärden, men nöjer sig med att kalla det ”olyckligt” att det finns riksdagspartier som vill avskaffa den privata äganderätten.
Istället för att elda på den lokala truppen företagare med färdigformulerade slagord om regeringens jakt på välfärdsföretag inom vård och skola uppträder han snarast som en inlånad föreläsare från statsvetenskapliga institutionen när han förklarar varför valrörelsen just nu ser ut och låter som den gör.
Han konstaterar till exempel att frågan om företagandets villkor slåss med kulturområdet och utrikespolitiken om bottenplatsen på listan över vilka frågor som väljarna just nu anser är viktigast.
Istället är det frågor om invandring och integration som dominerar den politiska debatten inför valet, förklarar Fredrik Persson baserat på en mätning organisationen har gjort. Han visar upp ett så kallat ordmoln där de vanligast förekommande begreppen i den mätning organisationen gjort framträder i större stil än övriga ord.
Även om ordmolnet i sig inte säger om de som debatterar är för eller emot så visar det med slående tydlighet att invandringsfrågan står ut – och slår ut i princip alla andra frågor, inklusive klassiska valfrågor som vård, skola och omsorg.
I Skåne är bilden dessutom mer tillspetsad, där dominerar invandringsfrågan ännu starkare i debatten, konstaterar han.
– Det är samma topplista, men i Skåne har invandringen ännu större tyngd.
Bild: Thomas Frostberg
När det kommer till vad Svenskt Näringsliv då tycker i olika politiska frågor kastar han gång på gång in brasklappar om att organisationen inte är partipolitisk.
– Svenskt Näringsliv försöker bara lyfta fram hur de sakpolitiska förslagen påverkar företagen.
Det skulle dock – för att vara diplomatisk – kunna sägas vara en sanning med modifikation. Inte minst i frågan om att begränsa vinsterna för företag som arbetar i välfärden har Svenskt Näringsliv tvärtom drivit en mycket tydlig linje mot förslaget.
Inför valet toppas också organisationens hemsida av rubriken ”Sverige behöver en företagsvänlig regering”. Det står visserligen inte vilken färg en sådan regering ska ha, men det är tydligt att den nuvarande inte får godkänt betyg av organisationen: ”Sveriges företagare bygger vårt välstånd. Därför måste nästa regering bedriva en företagsvänlig politik.”
– Samtidigt måste man ha respekt för att våra folkvalda har ett otroligt stort ansvar och att det är stora mängder information de ska ta till sig. Vår roll är att hjälpa till och peka på fakta. Sen får de landa i sina åsikter.
Om Fredrik Persson är diplomat är frågorna från de inbjudna företagarna desto mer direkta:
– Vad är det som gör att kommunisterna dubblat sina siffror? Det känns ju helt ologiskt, frågar en man, apropå de senaste opinionssiffrorna.
Samtidigt finns det en oro i gruppen för Sverigedemokraternas framfart och att de frågor partiet driver inte gynnar företagen, trots att det för ett par år sedan avslöjades att Svenskt Näringsliv haft möten med partiet för att få dem att svänga i mer näringslivsvänlig riktning.
– Vi behöver invandrare som arbetskraft och vi behöver vara med i EU, så det är ganska alarmerande, säger en annan företagare om det ökande stödet för Sverigedemokraterna och partiets profilfrågor i valrörelsen.
Vid sidan av frågan om vinster i välfärden är just integrationen en av Svenskt Näringslivs tre huvudfrågor i valrörelsen. Jobb är bästa vägen till integration och ingen politisk fråga är lika viktig för Sverige som integrationen av nyanlända, konstateras på Svenskt Näringslivs valsajt.
Då måste Arbetsförmedlingen stöpas om.
Om hälften av de 200.000 arbetslösa med utrikesbakgrund som finns inskrivna hos Arbetsförmedlingen fick jobb skulle samhället spara nära 30 miljarder kronor – eller ungefär lika mycket som Svenskt Näringsliv beräknar att Socialdemokraternas förslag om familjevecka skulle kosta totalt, när bland annat företagens produktionsbortfall räknas in i kalkylen.
– Då måste Arbetsförmedlingen stöpas om, säger Fredrik Persson, för att i nästa andetag snabbt lägga till:
– Men man kan inte bara ta bort den.
På organisationens hemsida argumenteras dock för en nedläggning, men med tillägget ”i sin nuvarande form”:
”Lägg ner Arbetsförmedlingen i sin nuvarande form. Arbetsförmedlingen är inte en lösning utan en del av problemet på svensk arbetsmarknad. Myndigheten kostar 80 miljarder kronor per år, har över 14 000 anställda och sämst anseende hos allmänheten av alla svenska myndigheter. Få företag använder sig av Arbetsförmedlingen och förtroendet har sjunkit vid varje mätning de senaste 14 åren (Svenskt Näringslivs rekryteringspanel).”
Svenskt Näringslivs förslag på lösning för att få fler nyanlända i arbete är så kallade etableringsjobb, något organisationen enats med LO och Unionen om och även fått regeringens gehör för att införa. Däremot har inget beslut om en sådan reform hunnit klubbas i riksdagen före valet och vad som händer med förslaget efter söndagens val är en öppen fråga.
Förslaget om etableringsjobb bygger på att företag som anställer en nyanländ betalar drygt 8.000 kronor i lön per månad, medan staten skjuter till cirka 10.000 kronor i upp till två års tid.
Dessutom ska de arbetsrättsliga reglerna om att det krävs saklig grund för att avsluta en anställning inte gälla för etableringsjobben, eftersom det enligt Svenskt Näringsliv är en anledning till att nyanlända har svårt att få jobb.
Integrationsfrågan är också den som står högst på Svenskt Näringslivs dagordning när det gäller hållbarhetsfrågor.
– I samhällen som ska leva och utvecklas kan företagen vara en positiv förändringskraft, men företagare är inte ett separat slag av medborgare. Så är jag uppvuxen och färgad av min tid på ABB och Axel Johnson, där det handlar om att skapa bättre förutsättningar för sina kunder.
Han pekar på att svenska företag generellt klarar sig bra i olika internationella jämförelser på hållbarhetsområdet.
– Men det innebär inte att resan är avslutad, den är typen av frågor blir vi aldrig klara med.
Frågan är dock vilken roll Svenskt Näringsliv vill spela i skapandet av ett mer hållbart näringsliv. Politiker från de flesta olika partier brukar peka på att ett mer hållbart näringsliv inte bara är ett måste, utan också kan skapa nya affärsmöjligheter för svenska företag på exportmarknaden.
– Vi går inte in på vad enskilda företag ska göra, utan Svenskt Näringslivs roll är de övergripande perspektiven för att skapa goda förutsättningar för att företag ska bli framgångsrika.
Han duckar också alla frågor om skatter kan vara ett bra styrmedel för att skynda på omställningen mot ett mer hållbart samhälle.
– Det gäller att hitta en balanspunkt. Vi kan inte ha ett samhälle som utvecklas på bekostnad av företagen och inte det omvända heller. Ett hållbart samhälle kräver ett fungerande näringsliv och det finns en vilja i näringslivet att jobba med de här frågorna, men det gäller att skilja på Svenskt Näringslivs roll och de enskilda företagens roll.
Diplomatisk. Ständigt.
Läs mer: Kävlinge klättrar och Vellinge rekordtappar – så är företagsklimatet i sydvästra Skåne
Läs mer: DEBATT: ”Vi är oändligt trötta på Svenskt Näringslivs lösa grund”
Läs mer: REPLIK: ”Vi har ingen partipolitisk agenda.”
Läs mer: Thomas Frostberg: Se Svenskt näringslivs kommunrankning som det jippo den är
Läs mer: DEBATT: Vetenskapen bör få föra talan
Fakta

Fredrik Persson

Född: 1968

Utbildning: Civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm.

Övriga styrelseuppdrag: Ordförande i JM AB samt svenska delen av ICC, Internationella handelskammaren. Ledamot i Electrolux, AB Hufvudstaden, ICA Gruppen AB, Ahlström Capital Oy, Interogo Holding AG och Nalka Invest AB.

Karriär: Koncernchef i Axel Johnson AB 2007-2015 och innan dess vice VD samt ekonomi- och finansdirektör 2000-2007. Ordförande i Axfood (2008-2016), Mekonomen (2006-2015) och Svensk Handel (2014-2017). Styrelseledamot i Svenskt Näringsliv sedan 2009.

Sportintresse: Håller på Halmstad bollklubb.

Gå till toppen