Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Volvo cars

Så växer en skånsk bilindustri fram

Svensk bilindustri var länge synonymt med Göteborg, Trollhättan och fabriker. Men i takt med bilens utveckling från statisk transportpryl till dynamisk plattform gror en ny sorts bilindustri i Skåne.

Självkörande Volvo-bil och Bosch-kontor i Lund.Bild: TT/Bosch
På företagskollektivet The Ground i Malmö växer något som kan få avgörande betydelse för framtidens bilar. Inget annat signalerar fordon, men i ett av rummen huserar Emil Dautovic med titeln Vice President of Automotive. Han arbetar på Mapillary som hjälper andra att bygga upp och uppdatera sina kartor med hjälp av bilder från gatunivå som användare laddar upp.
– Evolutionen för bilar har pågått länge, men nu kan det snart bli en revolution som kommer att påverka till och med hur städer ser ut. Kartor blir centralt och där kommer vi in, säger Emil Dautovic.
Endast en fasadskylt intill en glasentré på Ideon i Lund vittnar om att det som kan bli navet i den skånska bilindustrin finns där: Volvo Cars utvecklingsavdelning.
– När jag säger att jag arbetar för Volvo i Lund får jag fortfarande ofta frågan om det är på Bilia jag jobbar, säger platschef Henrik Svensson.
Henrik Svensson, platschef för Volvo Cars i Lund.Bild: Teresa Lindstedt
Han är bland dem som var anställda på Intel när elektronikföretaget lade ner sitt Lundakontor och Volvo Cars sensommaren 2016 bestämde sig för att ta över personalen på 35 personer. Nu är de knappt 100 ingenjörer.
Nedanför fönstren står en handfull bilar som de testkör nya komponenter på. I ett rum finns en så kallad lådbil som de mekar med. Det är en bil utan plåt och plast med elektronik. Att meka med den kan innebära att byta ut ett datorchip eller en programvara.

Bilens framtidstrender

För tio år sedan hade en sådan lådbil sett helt annorlunda ut, med mekaniska vred på analoga instrumentbrädor. Bilar genomgår nu motsvarande förvandling som telefoner gjorde när de gick från att vara en färdig pryl till att bli en plattform för verktyg och funktioner, från något som ett företag skapade och hade full kontroll över till något som skapas av olika företag och laddas ner och uppdateras av användaren.
I denna förvandlingsprocess finns fyra stora trender. De pekar mot mer uppkopplade, mer självkörande, i större utsträckning eldrivna och i mindre uträckning privatägda bilar. Den fjärde trenden brukar benämnas sharing och Volvos första steg mot transporter som man delar på är bilpoolsföretaget Sunfleet och vidareutveckling av traditionellt bilägande under varumärket M som Volvo driver.
– Vi bygger plattformar som ska hjälpa till att realisera allt detta. Man ska exempelvis kunna ha någon typ av abonnemang så att man i mobilen kan se att det runt hörnet finns en ledig bil. När man ska använda den bilen behövs ett system för att låsa upp och för att alla inställningar ska bli dina när du loggar in. Du ska få dina musiklistor, navigatorn ska vara förberedd för din destination och annat. Vi är inte där riktigt ännu, men de system vi bygger möjliggör allt detta, säger Henrik Svensson.
Intresseorganisationen Mobile Heights har sitt kontor intill Ericsson och Sony. Bland organisationens 100 medlemmar finns utöver företag också universitet, kommuner och andra nätverksorganisationer. Vd Ola Svedins uppgift är att stärka IT- och telekomklustret i Skåne.
Ola Svedin, vd för Mobile Heights.Bild: Teresa Lindstedt
– Man säger ju att framtidens bil är en mobil på fyra hjul. Vi i regionen sitter på kunskap som passar detta väl. Vi har uppskattningsvis 10 000 ingenjörer som är experter på smarta mobila system. Det är unikt att det är samlat på en så liten yta.

Början på det nya

När Volvo Cars flyttade in fanns Bosch på samma gata sedan några månader. Tillgången på kunnigt folk inom konnektivitet (uppkoppling mellan datorer), mjukvarusäkerhet och sakernas internet lockade då. Företaget hade svårt att tillgodose behoven av utvecklingskapacitet på sina kontor i södra och norra Tyskland.
– När vi startade 2016 fanns det i princip ingen från branschen i Skåne mer än Borg Warner i Landskrona. På mindre än ett år som kom vi, Volvo och Continental. Bilklustret här är fortfarande ungt, säger Carl Gustavsson, biträdande platschef för Bosch i Lund.
De 125 personerna på det renodlade utvecklingskontoret har inte så många kontakter inom Skåne ännu men planerar för fler sådana framöver. Bildelstillverkaren Bosch är underleverantör till Volvo men inte till avdelningen i Lund.
Fakta

Den skånska bilindustrin

Man kan beskriva det skånska bilklustret genom fyra typer av aktörer.

Biltillverkarna

Kärnan består av Volvo Cars, Uniti och Koenigsegg. Personbilar, urbana elbilar och supersportbilar som inte konkurrerar sinsemellan.

Bildelstillverkarna

Borg Warner, Bosch och Continental förser många biltillverkare med bildelar, Volvo bland andra. Continental, som globalt är stora på bilelektronik, har än så länge endast ett minikontor i Skåne. Bosch är ett renodlat utvecklingskontor. På Borg Warner som är mest känt för sin fyrhjulskoppling arbetar runt hälften i produktion, resten bland annat med utveckling.

Även hos Haldex och KB Components är stora delar av tillverkningen bilrelaterad. På Haldex arbetar runt 250 personer, varav ungefär två tredjedelar i produktion. På KB Components arbetar runt 200 personer varav ungefär 150 i fabriken i Örkelljunga.

Funktionsproducenterna

När bilar blir en plattform för funktioner levererade av andra företag blir producenter av dessa funktioner del av bilindustrin. Företag som Mapillary (kartor), Acconeer (miniradar), Ublox (positionering), Sony (konsumentelektronik), Axis (kameror för säkerhet), Arm (chip för uppkoppling av saker), Nvidia (maskininlärning och AI) och Linaro (Linux och öppen källkod), Massive Entertainment (spel), Terranet (dataöverföring) och King (spel) blir leverantörer och potentiella leverantörer.

När sådana som telekommunikationsjättarna Ericsson och Huawei utvecklar 5G-nät påverkar det bilindustrin tydligt eftersom bilars kommunikation med varandra är en av de fyra stora framtidstrenderna.

Utbildarna, konsulterna och nätverkarna

Universiteten i Lund och Malmö utbildar och forskar i samarbete med företag.

Konsulter som Sigma connectivity, Cybercom, ÅF och HiQ ser till att det alltid finns personal att tillgå och driver också i allt större utsträckning egna utvecklingsprojekt på uppdrag.

Nätverk som Mobile Heights och forskningsinstitut som statliga RISE/SISC bidrar till regionsamarbete och kunskapsspridning.

Öppenhet präglar regionen

Att det finns gott om ingenjörer, stor erfarenhet från mobilbranschen och spetskompetens inom konnektivitet och sakernas internet i västra Skåne är välkänt. Enligt Henrik Svensson och hans Volvo Cars-kollega Robert Fekete finns det också något annat mer abstrakt som lyfter regionen.
– Främst på Sony, och på Ericsson Mobile Platforms på sin tid, har en typ av medarbetare som levererar stora volymer avancerad mjukvara till slutkonsument med stort fokus på kundnöjdhet mejslats fram. Det kanske kan beskrivas som en kombination av doer och smartness, säger Henrik Svensson.
Henrik Svensson, platschef, och Robert Fekete, systemarkitekt, på Volvo Cars i Lund.Bild: Teresa Lindstedt
Systemarkitekt Robert Fekete fyller i:
– Jag upplever en ovanligt stor öppenhet här nu. Det finns en vana vid rotation av anställda som gör att man inte är så protektionistisk. Man låter de anställda träffas i ”think tanks” och vi organiserar Linuxkonferenser ihop. Det fanns knappt internt på Sony eller Ericsson för fem eller tio år sedan. Man samlas också kring öppen källkod på ett sätt som jag inte ser i Stockholm eller Göteborg. Det började med Axis och är något bilindustrin i allmänhet och Volvo i synnerhet måste lära sig att dra mer nytta av.
Kompetensen som behövs för att utveckla datorer, kameror, mobiltelefoner och spel överlappar varandra, därför befruktar de branschöverskridande nätverken. Kunskaperna från produktionen av denna konsumentelektronik behövs i framtidens biltillverkning. I vissa fall behövs till och med själva produkterna. Och de blir allt viktigare när de blandar sig i sådant som styrningen av bilen.

Spelindustrin kommer in

– Om man tittar på bilars framtid så finns det jättemycket likheter med Ipads och telefoner. Vi har formella och informella kontakter med mängder av företag häromkring. Det andra gör påverkar hur vi tänker, om inte annat. Mycket i bilen kommer snart att styras via en pekskärm. Där kommer exempelvis spelindustrin och deras vana vid att presentera saker på ett mer dynamiskt sätt in, säger Henrik Svensson.
Den rutinen finns bland dem som arbetar med kartor också, som Mapillary. De hjälper andra att göra sina kartor mer detaljerade och korrekta genom att ta fram kartdata som trafikskyltar med hjälp av analys av gatuvybilder. I sin databas har de fler än 345 miljoner gatuvybilder från fler än 190 länder. Karttjänsten Here som finns i fler än 100 miljoner bilar är en av Mapilarys kunder.
Korrekta kartor är en nyckel för självkörande bilar.
– Vi kan hjälpa bilar att förstå sin omgivning. Eftersom självkörande bilar fortfarande ligger i framtiden arbetar vi än så länge mest med utvecklare på företag som håller på att träna sina algoritmer att känna igen exempelvis olika typer av linjer i vägen, säger Emil Dautovic.
Emil Dautovic, Vice President of Automotive på Mapillary.Bild: Teresa Lindstedt
Han tror att fler skånska företag med rötter inom mobiltelefoni kan ge sig in i bilbranschen.
– Det är så klart skillnad mellan en liten mobil och ett och ett halvt ton metall som åker omkring. Men många är liksom vi duktiga på artificiell intelligens, andra på kommunikation mellan enheter. Det kommer att behövas för bilar.

Rekrytering pågår ständigt

Uppskattningsvis arbetar drygt 1000 personer i den groende skånska bilindustrin, 400 av dem på bildelsföretaget Borg Warner, tidigare Haldex, med en hundraårig historia i Landskrona.
Hälften av de anställda på Borg Warner arbetar i produktionen. Betydligt fler i den skånska bilindustrin tillbringar all sin tid vid datorn. På Volvo Cars pausar programmerarna runt kontorets biljardbord. Emil Dautovic och alla de andra på företagskollektivet ta av sig skorna på kontoret. Det finns kontorshundar, inga oljiga trasor.
Bosch har varit tre år i Skåne. Det första året anställdes en person i veckan till Lundakontoret. Planen är fortsatt expansion, men inte i lika snabb takt. Inom de närmaste två åren ska de bli ytterligare 50 procent fler. Då börjar de närma sig 200.
– När vi kom hit önskade vi oss att Volvo också skulle göra det. Så blev det. Nu önskar jag mig att Uniti växer sig stora och förnyar tankarna inom bilindustrin. Det finns många spännande framtida möjligheter, säger Carl Gustavsson.
Carl Gustavsson, biträdande platschef för Bosch i LundBild: Bosch
Även Volvo rekryterar kontinuerligt.
– Vi kommer att fortsätta växa i Lund, men jag vet inte i vilken takt. Det finns uppdrag, kanske ett behov, men jag ser det inte som nödvändigt att rusa. Lärdomen är att det är bättre att bygga en kvalitativ organisation. Det finns ett extremt trevligt ekosystem i den här regionen som är långt ifrån färdigutnyttjat. En riktig biltillverkare till hade ur ett regionperspektiv inte alls gjort ont, säger Henrik Svensson.
Ola Svedin på Mobile Heights har deltagit i samtal med irländska Delphi, som är underleverantör till fordonsindustrin och bland annat utvecklar och tillverkar elsystem, och med Nevs som köpte konkursboet efter Saab automobile i Trollhättan. Företagen finns bland dem som har haft funderingar på att etablera sig i Skåne. Det blev inget för just dem just då, men han förväntar sig att fler företag inom bilbranschen kommer till Skåne, i första hand sådana som finns nära Volvo i Torslanda.
Det är fortfarande betydligt fler som arbetar med saker relaterade till mobiler än till bilar i västra Skåne. Men mobilutveckling sker nu främst i Asien och i USA.
– Vi måste kanske döpa om oss till Mobile and Mobility Heights, ge det fem år till, säger Ola Svedin.
Gå till toppen