Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Lund

Thomas Frostberg: Thomas Frostberg: Plattan i mattan för nya (mo)bil-Skåne!

Skånes position som mobilkluster kan vara på väg att breddas med ett rykte som moBIL-kluster. Den kompetens Skåne har inom mobilitet blir nämligen relevant när bilar och transporter allt mer handlar om människors upplevelser på resa – och mindre om plåtskalet vi färdas i. Men för att lyckas krävs en rejäl dos nytänkande av både politiker och näringslivsintressen i Skåne.

Thomas Frostberg, näringslivskrönikör 8till5.Bild: Peter Frennesson
En ny sorts bilindustri gryr i Skåne, konstaterar 8till5-kollegan Teresa Lindstedt i reportaget om vad fordonstillverkare som Volvo Cars gör i Lund och vad mjukvarubolag som uppstickaren Mapillary gör i Malmö.
Läs mer: Så växer en skånsk bilindustri fram
I texten finns ett citat som fastnat i skallen på mig och fortsätter väcka både tankar och idéer:
”Evolutionen för bilar har pågått länge, men nu kan det snart bli en revolution som kommer att påverka till och med hur städer ser ut.”
Det är Emil Dautovic, med titeln Vice President of Automotive på Mapillary, som står för det. Bolagets affär bygger på att användare laddar upp bilder på gator och vägar, som sedan används för att skapa detaljerade kartbilder – inte minst till framtidens självkörande bilar.
Det här är bara ett av många exempel på att allting runt bilen håller på att bli minst lika viktigt som själva fordonet. Och Mapillary är bara ett exempel.
Navigation av självkörande bilar kommer till exempel att förutsätta konstant uppkoppling med koll på både den egna bilen och omgivningen, något som kräver den typ av uppkoppling med 5G-teknik som Ericsson utvecklar i Lund.
Elektrifieringen av fordon är en annan sådan revolution där tillgången till el i stadsmiljö plötsligt ändrar logiken för var en ”mack” kan ligga och var vi vill parkera våra bilar på dagen respektive natten.
För att inte tala om vilken annan service som kan erbjudas i anslutning till detta, till exempel genom leverans av paket och matkassar direkt till ditt uppkopplade fordon när det står på jobbets parkering istället för till dörren där hemma på udda tider.
Det innebär också att fordonsindustrin, som idag är förknippad med höga trösklar för nya utmanare, plötsligt öppnas för så väl små uppstickare med spetskompetens inom vissa nischer som för stora bolag som nu jobbar i helt andra sektorer.
Men ska Skåne lyckas utnyttja sina fördelar här och kunna ta en position inom ”den nya (mo)bilindustrin” så gäller det att inte bara enskilda företag hoppar på resan.
Även politiker och organisationer som jobbar med näringslivsfrämjande måste lyfta blicken från dagens asfaltsnära frågor, som en eventuell tredje fil på E6 mellan Helsingborg och Malmö.
Om inte tanken är att bygga den där extra filen som testbana exklusivt för framtidens hållbara och självkörande fordonsinnovationer förstås? Då kan vi börja snacka!
Gå till toppen