Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Åsikter

Läsartext: Skärp dig mörkercyklist – se till att du har lyset på

Cyklister utan lyse skrämmer Anders Hed, särskilt under den mörka årstiden.Bild: Roland Bengtsson
I Sydsvenskan den 26 augusti var Margareta Torfgård Hallgren så evinnerligt trött på respektlösa cyklister. Själv är jag sedan länge så evinnerligt trött på alla mörkercyklister. Jag cyklar ganska mycket. Huvudsakligen i Malmö. Året om. I ljus och i mörker. Nu när den stora mörkerperioden nalkas igen, drabbas jag av den stora fasan: mörkercyklisterna.
Läs mer: Jag är evinnerligt trött på respektlösa cyklister
På hur många mörklagda cykelvägar jag helt plötsligt upplever en cyklist komma mot mig i god fart och utan någon som helst belysning vet jag inte längre. Sitter cyklisten dessutom på en mörklagd elcykel går det oftast fortare och den eventuella kollisionen blir ännu hårdare. Det finns ytterligare en kategori cyklister, de som framför en mörklagd lådcykel, understundom med barn i. I god fart – men utan ljus. Sist, men inte minst, hur tänker de föräldrar som inte tycks bry sig om att deras telningar vid mörker cyklar utan belysning och inte sällan samtidigt utan hjälm, trots att det råder hjälmtvång för barn under 15 år?
Lyckligtvis finns det undantag. Men det finns för många som inte inser faran att färdas utan belysning. Känn ansvaret, tänk efter innan det är för sent. Är du utan såväl ljus som hjälm i mörkret, hoppas jag du har skrivit testamente och lagt det i bankfacket.
Eftersom jag också är bilförare, kan jag inte låta bli att nämna oron jag känner varje gång jag ska svänga, särskilt åt höger. En mörklagd cyklist en regnig novemberkväll, det är ett skräckscenario. Hur ivrigt jag än spanar efter en cyklist, känner jag mig ofta ganska så osäker på om det är fritt fram för mig.
Samhällets prislapp på att cykla utan ljus efter mörkrets inbrott är futtiga 500 kronor. Eftersom få poliser på plats övervakar trafiksäkerheten, bedömer vi risken att bli bötfälld som minimal. Polisen har annat att göra. Ett gäng poliser på stan en kväll skulle dra in goda slantar till statskassan. Böterna borde justeras, förslagsvis uppåt, så att det känns i plånboken och blir en svidande minnesbeta. ”På köpet” kan man tänka sig att den bötfällde cyklisten, när boten är betald, utan extra kostnad erhåller komplett fram- och bakljus med plikt att inom X dagar visa upp att den verkligen monterats på cykeln. Och fungerar.
Jag förmodar att det var Miljöpartiet som fick igenom den generösa premien på elcyklar. I valkampanjen inför årets val såg jag inte att något parti ville införa sponsrad cykelbelysning. Sannolikt skulle människoliv sparas och en hel massa onödigt lidande kunna undvikas.

Anders Hed

Läs mer: Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen