Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Mapillary i strategiskt samarbete med Amazon

Malmöbolaget Mapillary samkör sin teknik för bildanalys med mjukvarujätten Amazons teknik för att tolka text i bilder. Den nya lösningen ska användas för att upptäcka och samla information om parkeringsplatser i USA. Kunder är kommuner och transportmyndigheter.

Jan Erik Solem är vd för Mapillary, som tillsammans med Amazon ska analysera trafikskyltar i USA för att upptäcka parkeringsinformation.Bild: Fredrik Norrlid + pressbild
– Parkering är ett superhett område, eftersom många biltillverkare vill stoppa in det i sina navigerings- och underhållningssystem. Men många städer och kommuner har inte information om var det finns parkeringar idag. I vissa fall har de ingen aning om var deras skyltar står i stadsmiljön, säger Jan Erik Solem.
Dessutom saknas ofta information om vilka parkeringstider som gäller på olika platser, om det är parkeringsförbud vissa dagar och så vidare.
All denna information ska Mapillarys och Amazons nya gemensamma lösning kunna ta fram, där Mapillary hittar parkeringsplatserna genom sin bildanalysteknik och Amazon tolkar vad som står på parkeringsskyltarna med hjälp av sin teknik för texttolkning, Amazon Rekognition.
Det nya användningsområdet fanns inte på kartan för Mapillary ursprungligen, men idén dök upp när Malmöbolaget såg att många städer började använda deras teknik där hundratals miljoner bilder samlats in från användare runt om i världen, sammanställts och analyserats.
– Vi upptäckte att en rad olika städer och vägmyndigheter började använda Mapillary, eftersom de inte vet var deras skyltar finns. Eller hur bred vägen är, bara hur lång den är, vilket är ett problem för allt som har med vägunderhåll och snöröjning att göra där de ofta betalar för ytan. Många av de här problemen löser de fortfarande med papper och penna, där någon kör runt och mäter och antecknar skyltar och väginformation, säger Jan Erik Solem.
Ett annat exempel är hål i gatan, där Mapillarys teknik kan användas för att kartlägga problemet.
Mapillarys kunder betalar en månadsavgift för att använda tekniken och i fjol omsatte bolaget cirka åtta miljoner kronor, men gick med förlust eftersom verksamheten fortfarande är under uppbyggnad och finansieras med riskkapital.
Exakt hur samarbetet med Amazon ser ut eller vilka intäktsmöjligheter den nya tekniken kan ge vill Jan Erik Solem inte gå närmare in på.
– Det här är steg ett för oss, det är det första konkreta exemplet där vi tolkar text, - men ambitionen är att göra det på alla relevanta objekt. Så det är en värdeökning på den data vi genererar, vilket är den stora planen, säger han.
Läs mer: Malmöbolag tar in 125 miljoner kronor från fordonsjättar
Läs mer: Mapillary tar in storinvestering
Gå till toppen