Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Zoégas

Forskare hittade Zoégas okända grundare

Två forskare på Campus Helsingborg har upptäckt att kaffetillverkaren Zoégas företagshistoria inte är komplett – Maria Zoégas namn och framför allt hennes insatser för bolagets överlevnad har hamnat i skuggan av maken Carlos Zoéga. Företaget uppdaterar nu berättelsen om grundarna och släpper samtidigt kaffesorten Maria.

I helsidesannonser har Zoégas under helgen inlett en ”Förlåt mig”-kampanj samtidigt som de lanserar sin nya kaffesort Maria. Bakom marknadsföringskampanjen finns forskning som visar hur kvinnor historiskt varit osynliga i företagsbyggen.
– Vi har alltid sagt att Carlos Zoéga är den som grundade bolaget, men när vi tittade lite mer så har Carlos fru haft en enorm roll som vi inte har belyst. Vi har kanske sagt att de gjorde det tillsammans, men bara två år efter att bolaget grundades dog han och hon drev bolaget vidare. Annars hade bolaget antagligen sålts eller försvunnit, så hon är den som i våra ögon tillsammans med Carlos tog det vidare och fick Zoégas att växa. Risken är stor att vi annars hade haft en helt annan historia, så vi har oerhört mycket att tacka henne för, säger Hans Nilsson, marknadschef på Zoégas Nestlé Sverige AB.
Rent konkret innebär det inte bara att texter om Zoégas företagshistoria nu skrivs om, utan även att bland annat grundarbilderna på kontoret ska kompletteras.
Samtidigt har en ny kaffesort som bär Maria Zoégas namn släppts i butik i dagarna. Risken är förstås att uppdateringen av historieskrivningen kommer att uppfattas som främst ett pr-trick. Men en av forskarna som upptäckte Maria Zoégas roll i utvecklingen av kaffeföretaget ser det snarare som ett intressant faktum i sig.
– Det är intressant att de lyfter Maria, de skulle lika gärna kunna låta bli. Det är intressant att det händer nu och att det faktiskt finns en marknad för att göra detta nu. Bara det fenomenet är intressant. Problemet är ju att kvinnorna fortfarande är historier vid sidan om, medan den traditionella historieskrivningen fortfarande inte är förändrad. Men dessa starka ”vid sidan om”-berättelser hackar lite i historieskrivningen. Och berättelsen om Maria Zoéga är så viktig att ett stort företag tror att den kan sälja kaffe, konstaterar Anja Petersen.
Tillsammans med kollegan Elisabeth Högdahl på Campus Helsingborg forskar hon kring Helsingborgs lokalhistoria med ett normkritiskt perspektiv, för att visa på vilka personer som får ta plats i historieskrivningarna och inte. Det var under det arbetet som hon fick ögonen på Zoégas och berättelsen om hur Carlos Zoéga grundade kaffebolaget, efter att ha flyttat tillbaka till Skåne från Brasilien.
– När jag tittade lite närmare på det så såg jag att när det gäller Zoégas i Helsingborg är Carlos bara med två år, sen går han bort.
Anja Petersens förklaring till att Maria Zoégas inte finns med i företagets historieskrivning beror på att gifta kvinnor vid den här tiden, i slutet av 1800-talet, var omyndigförklarade och därför inte står på några papper.
– Det är få kvinnor som står som grundare, om de inte är änkor eller ogifta. Det osynliggör kvinnor i historien och då är det en ganska lätt slutledning att dra att de inte var med. Sen är det inte så lätt, varken då eller i dag, att starta ett företag utan att ha full service på andra plan. Så ur strikt genusperspektiv kan man säga att Carlos inte hade lyckats upprätthålla sin sociala position och starta företag om inte haft Maria vid sin sida. Men det är inte förrän Carlos dör och Maria blir myndig som hon finns med i rullorna, säger Anja Petersen.
Gå till toppen