Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Samiskt fokus i ny utställning på Kulturen

Med utställningen "Fokus Sápmi" presenterar Kulturen samisk historia och kultur med avstamp i egna samlingar.

Sofie Bergkvist visar nya utställningen Fokus Sápmi på Kulturen.Bild: Ingemar D Kristiansen
Under ett år har Sofie Bergkvist, som producerat utställningen, tagit reda på så mycket som möjligt om de samiska föremål som finns i Kulturens samlingar. Runt hundra föremål ställs ut och få av dem har visats tidigare.
De flesta föremålen köptes in under 1800-talets slut av Kulturens grundare Georg Karlin själv eller hans kollegor.
– Han samlade på föremål från hela världen och framhöll att det fanns likheter mellan dräktsilver i samiska och skånska dräkter, säger Sofie Bergkvist.
Karlin köpte från handlare i Lund och Köpenhamn.
– Hur deras handel gick till vet vi inte.
Utställningen börjar med bilder från "Mitt Sápmi", ett stafettkonto på Instagram, där unga samer berättar om sina liv.
Sedan väntar ett mörkare rum.
– Det är så här mörkt inte bara för att historien är mörk och hemsk, utan också för att föremålen är känsliga för ljus, säger Sofie Bergkvist.
I en monter ligger ett bälte från tidigt 1700-tal.
– Det är ett kvinnobälte med gehäng och redskap som nålhus. Troligen finns det ett eldstål i den lilla påsen men den är så skör att vi inte kunnat öppna den för att titta efter. Det finns en björntand också och det är ovanligt för ett kvinnobälte.
Under 1600-talet började Sápmi, Sameland, koloniseras och det blev viktigt för centralmakten att få nybyggare till området.
– De slapp betala skatt och de slapp militärtjänst.
Med kyrkans hjälp skulle samerna inlemmas och deras traditioner sågs som ett hot. År 1691 drunknade en sexårig pojke i en bäck. En släkting som i sin förtvivlan över barnets död tog fram en trumma upptäcktes av kyrkans utsända och dömdes till döden. Han brändes på bål tillsammans med trumman, som sågs som djävulens redskap.
Utställningen rör sig snabbt genom historien. Två hundra år senare var det populärt med utställningar med levande människor som betraktades som exotiska.
– De har många gånger beskrivits som offer, men det var också ett sätt för dem att komma ut i världen och tjäna lite pengar.
Familjen Mårtensson finns på bild från Världsutställningen i Paris dit de reste 1889. När de passerade Lund sålde de en mini-ackja, en leksakspulka, innan de for vidare för att ställas ut som exotiskt folk framför en kåta.
Under början av 1900-talet började samerna organisera sig mot orättvisorna. Den samiska feministen Elsa Laula skrev 1904 en bok om orättvisorna som drabbat hennes folk.
Utställningen i Lindforska huset kallas tillfällig trots att den ska pågå till januari 2020.
Samiska silverkragar.Bild: Ingemar D Kristiansen
Ett kvinnobälte med gehäng från 1705.Bild: Ingemar D Kristiansen
Gå till toppen