Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Så "grönmålar" företag för att du ska handla

Grönt, hållbart, ekologiskt – och etiskt. Det kan verka lätt att välja miljövänligt. Men hur vet man om företag och organisationer verkligen håller vad de lovar?

Svepande uttryck som grön, hållbar och etisk blir allt vanligare – men varje påstående måste kunna bevisas, säger Ida Nyström på Konsumentverket. Arkivbild.Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT
Ett svenskt bageriföretag påstod att brödet bakas med egen vindkraft. Företaget har visserligen egna vindkraftverk – men när Konsumentverket hörde av sig kunde de inte bevisa att elen därifrån användes i produktionen.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen