Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Patrik Svensson: Släpp sanningen fri

Journalistiken förtvinar bakom betalväggarna, menar The Guardians tidigare chefredaktör.
Alan Rusbridger, tidigare chefredaktör för brittiska The Guardian, är aktuell med boken "Breaking News – The remaking of journalism and why it matters now".Bild: Roald, Berit
Exemplet är hämtat från Malmö. Alan Rusbridger, under mer än tio år chefredaktör för brittiska The Guardian och en av världens mest ansedda publicister är på Bokmässan i Göteborg och talar inför ett fullsatt rum om samtidens och framtidens journalistik, om hoten och utmaningarna, om nya mer flyktiga och svårfångade konkurrenter och om hur den traditionella pressen eventuellt ska kunna möta dem. Han berättar om hur han häromåret på Twitter läste om en fruktansvärd våldtäkt i Malmö. Nyheten spreds som en löpeld på sociala medier, företrädesvis av högertroll, och allt som oftast med tillägget att det här, det skriver de förljugna mainstreammedierna minsann inte om. Se här vad de tystar ner!
Var det sant? undrade Rusbridger. Har tidningarna verkligen inte skrivit om det här? Han kontaktade några lokala reportrar i Malmö och Sverige och frågade, och de svarade allihop: Jo, såklart har vi skrivit om detta. Titta här!
Och så skickade de med länkar till artiklarna, som när Alan Rusbridger klickade på dem alla var låsta bakom betalväggar.
Det här är ett problem, menar Rusbridger. Med den traditionella seriösa journalistiken låst bakom betalväggar blir det betydligt svårare att bemöta verklighetsbeskrivningarna från trollen på Twitter. De "alternativa fakta" som i allt högre grad kastas ut i offentligheten, och sprids som pollen i vinden genom nya kanaler, av nya aktörer med nya drivkrafter, får frodas ostörda i sina egna parallella men allt mer betydande universum.
"Betalväggarna är kanske nödvändiga", säger han, "men de lämnar likväl fältet öppet för de oseriösa aktörerna. För extremister, opportunister och relativa sanningar."
Lätt för honom att säga, kan man invända. Lätt att säga för en tidigare chefredaktör för en tidning, the Guardian, som ägs av en icke vinstdrivande stiftelse med ett kassavalv stort som Joakim von Ankas.
Men ändå måste man nog ta hans varningar på allvar. De medieföretag som är helt utlämnade åt marknadskrafterna är på väg att förlora slaget om journalistikens själva utgångspunkt och kärna, sanningen, faktan och verklighetsbeskrivningen. Det är dags att på allvar diskutera de grundläggande förutsättningarna för den traditionella journalistikens existens. Ägarformer och drivkrafter, nya sätt att finansiera och inte minst nya sätt att argumentera för varför seriös och granskande journalistik också måste vara tillgänglig. Insatserna är för stora för att våga låta bli.
Gå till toppen