Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Konst som lyfter fram förbisedd kulturhistoria

David Svensson, "Blindo", 2018.Bild: Atelier OBRA

Algoritmo

KONST. Meriç Algün, Daniel Askeland, Mette Björnberg, Broderauttexten, Karolina Erlingsson, Richard Johansson, Runo Lagomarsino, Gala Porras-Kim, David Svensson, Obra, Malmö, t o m 10/10.

Från en lp-skiva hörs visslingar baserade på zapotekiska, ett språk som talas i den mexikanska regionen Oaxaca. Språket är tonalt, vilket innebär att mening kan uttryckas med intonation, och under kolonialtiden användes visslingar för dold kommunikation och motstånd. Verket introducerar Malmöpubliken för den Los Angeles-baserade konstnären Gala Porras-Kim och handlar om språkets möjligheter bortom ytlig förmedling, men lyfter också fram förbisedd kulturhistoria.
Obras senaste grupputställning letar efter text i samtidskonsten och vaskar fram disparata uttryck och strategier. Verken är språkbaserade eller antyder åtminstone kunskapsöverföring, som Runo Lagomarsinos hoprullade skolkarta som aldrig vecklar ut sig eller David Svenssons stumma boksidor.
Om utställningen kan förstås som en skala av bokstavlig läsbarhet placerar sig projektet Broderauttexten som en motsats. Broderier med texter såsom ”Ännu en dag full av omöjligheter” kan liknas i sin rättframhet vid exempelvis Jenny Holzers verk, men i skala och natur är de mindre omstörtande, mer privata och bekräftande.
Daniel Askelands expressiva måleri står inledningsvis ut i en presentation som förordar det konceptuella, men min blick har kalibrerats att söka efter tecken och de stora dukarna framstår då som kartor.
I de eleganta verken framkommer spänningar mellan det verbala och det visuella. Som helhet ställer utställningen frågor om att hitta vägar in i meningsskapande. Var letar vi kunskap och hur förväntar vi oss att den levereras?
Daniel Askeland, "Forest/Map", 2017.Bild: Atelier OBRA OBRA
Gå till toppen