Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Var får kvinnorna plats i konstens kanon?

Hur många av Malmös ungefär trehundra offentliga konstverk är gjorda av kvinnor? säger konsthistorikern Karin Annebäck med hög röst ute på Konsthallstorget. Det låter som början på ett brandtal men är första frågan i gallerinattens quiz.

Bild: Patrick Persson
Fem, tio eller tjugo procent finns som alternativ att välja på för gruppen som står och betraktar Tony Crass omdiskuterade skulptur Points of View.
Karin Annebäck och kollegan Sofia Landström har just hälsat välkomna och berättat vad deras projekt Historielabbet går ut på.
– Vi håller på med inkluderande konsthistoria, som inte följer den vanliga kanon, säger Sofia Landström.
Bild: Patrick Persson
Kanon för konsthistoriker fanns länge i en tjock bok som heter ”Konsten”. Den har sålts i fyra miljoner exemplar, finns på femton språk och omspänner drygt tretusen års konstnärligt skapande. Inte en enda kvinna finns med bland konstnärerna på de 623 sidorna.
– Jag har inte kunnat finna någon kvinnlig konstnär som självklart hör hemma i en konsthistorisk översikt i ett band, sa författaren Horst Waldemar Janson 1979, när han tillfrågades om den hundraprocentiga manligheten.
Janson bär enligt sina kritiker en stor del av ansvaret för att kvinnorna ännu idag är så osynliga i berättelsen om konstens historia.
Bild: Patrick Persson
– Vi läste ”Konsten” när jag började studera konsthistoria för tio år sedan. Men sedan dess har det faktiskt hänt saker, säger Karin Annebäck när hon med gallerinattens plakat som vägledande tecken lotsar sin grupp genom Malmös gator.
Vid ett par gallerier görs stopp, vid andra adresser får deltagarna frågor. Vad var det för slitstarkt plagg som fick designern Katja of Sweden att anlita Malmö Mekaniska Trikåfabrik som tillverkare? Vilket år blev skulptören Gun Maria Pettersson Sveriges första kvinnliga konstprofessor? Och hur många procent kvinnor var det i Malmös offentliga konst?
Det viktiga är inte att gruppdeltagarna svarar rätt, säger de två arrangörerna, utan att de börjar samtala om frågorna.
Gå till toppen