Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Han ser Öresundsbron som modell för att skynda på svenska snabbtåg

Bygget av höghastighetsbanan Malmö-Stockholm kan skyndas på med hjälp av byggmetoderna från Öresundsbron.
Det hävdar Sven Landelius, som för arton år sedan ledde brobygget över Öresund. I en ny rapport föreslår han en stegvis utbyggnad som ger Sverige höghastighetståg redan om tolv-femton år.

"De nya höghastighetsbanorna är en otroligt långsam process. Jag vill gärna skynda på den", säger Öresundsbrokonsortiets förre vd Sven Landelius, som vill ge Sverige nya snabbtåg redan 2030-35.Bild: Johan Wessman
I våras föreslog den statliga Sverigeförhandlingen att Malmö, Göteborg och Stockholm bör knytas ihop av nya stambanor där tågen susar fram i 250-320 km/h. Men utbyggnaden av sådana höghastighetsbanor har gått i stå.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen