Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Han ser Öresundsbron som modell för att skynda på svenska snabbtåg

Bygget av höghastighetsbanan Malmö-Stockholm kan skyndas på med hjälp av byggmetoderna från Öresundsbron.
Det hävdar Sven Landelius, som för arton år sedan ledde brobygget över Öresund. I en ny rapport föreslår han en stegvis utbyggnad som ger Sverige höghastighetståg redan om tolv-femton år.

"De nya höghastighetsbanorna är en otroligt långsam process. Jag vill gärna skynda på den", säger Öresundsbrokonsortiets förre vd Sven Landelius, som vill ge Sverige nya snabbtåg redan 2030-35.Bild: Johan Wessman
I våras föreslog den statliga Sverigeförhandlingen att Malmö, Göteborg och Stockholm bör knytas ihop av nya stambanor där tågen susar fram i 250-320 km/h. Men utbyggnaden av sådana höghastighetsbanor har gått i stå.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen