Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.

Karnevalsölen avslagen

Systembolaget stoppade den ursprungliga etiketten på Lundakarnevalens öl. Beslutet överklagades till alkoholsortimentsnämnden, som nu avslår överklagandet.

De karnevalistiska dryckerna fick designas om för att godkännas av Systembolaget.Bild: Pressbild
Inför årets Lundakarneval skapade Brygghuset Finn i Landskrona en karnevöl, en karnecider och en karnevale. Men innan Systembolaget tog in dryckerna i sitt sortiment fick etiketterna designas om, utan Lundakarnevalens logga.
– Vi har avvisat den första utformningen av etiketten för att den kopplades ihop med Lundakarnevalen som starkt förknippas med ungdomar som inte fyllt 25 år, sa Elina Yli–Torvi, pressansvarig på Systembolaget, till Sydsvenskan i april.
Enligt Systembolaget var Lundakarnevalens logga på dryckerna både i strid med alkohollagen och konsumentverkets riktlinjer.
Läs också Lundakarnevalens logga strider mot alkohollagen
Efter att etiketternas nya utformning accepterats valde Brygghuset Finn, i samförstånd med Lundakarnevalen, att överklaga det första avvisandet till alkoholsortimentsnämnden.
De argumenterade för att Lundakarnevalen är en stadsfestival som vänder sig till allmänheten i stort, och ville därför ha Systembolagets resonemang om en ung målgrupp prövat.
– Det kommer inte att förändra designen på etiketterna till årets karneval, men det är viktigt för oss att veta för framtida karnevaler, kommenterade bryggeriets vd Joacim Larsen.
Men eftersom etiketten redan ändrats och godkänts av Systembolaget när överklagandet kom in, avslår alkoholsortimentsnämnden överklagandet, med hänvisning till att deras uppdrag bara är att ta ställning till avvisade produkter ur sortimentet.
Gå till toppen