Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Skånsk flygsöktjänst tar mark i Spanien

Malmöbaserade Avionero expanderar sin flygsöktjänst med en spansk version.

Så sent som i början av året lanserade Avionero sin flygsöktjänst på den svenska marknaden, och sedan dess har bolaget expanderat tjänsten till Ryssland och USA.
Nu introduceras sajten även i en spansk version, som får en ny funktion med möjlighet för användarna att söka efter weekendresor på ett annorlunda sätt.
Avionero siktar dessutom på att etablera sajten i ett nytt land var tredje månad. Och det är användarna som, genom en omröstningsfunktion på sajten, bestämmer vart det ska bära av.
Anton Tyulenev (till vänster) och Lars Kristensson är grundare av den expanderande flygsöktjänsten Avionero.
– Som företagsledning strävar man ju alltid efter makt och kontroll, men i detta fall gör vi raka motsatsen och ger kontrollen till användarna istället. Delaktighet är ju ett fundamentalt och mänskligt behov, och våra användare betyder allt för oss, säger Lars Kristensson, vd och medgrundare av Avionero.
I januari nästa år är det dags för ytterligare en ny marknad. Då ska sajten lanseras i Tyskland, vilket är det land som fått flest röster i den senaste omgången.
Samtidigt har bolaget nyligen öppnat upp för en så kallad A-runda, med förhoppningen att ta in 20 miljoner kronor i nytt kapital. I det här läget har Avionero fokus på kraftig tillväxt på en mängd nya marknader, med en affärsmodell som ska generera frukt i ett längre perspektiv.
– Vi skulle kunna köra på en viss modell som hade gett oss profit inom två-tre år. Men vi siktar snarare på en aggressiv expansion, och så länge vi kör på den strategin kommer vi att ha röda siffror, säger Lars Kristensson.
Läs mer: Skånsk flygsöktjänst tar mark i Ryssland
Läs mer: Ny flygsöktjänst från Skåne breddar resenärers möjligheter
Gå till toppen