Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Elbolagen: Vi försöker vara tydliga

För elbolagen är det en självklarhet hur energisystemet fungerar. Klurigare är det för den enskilda konsumenten, anser Konsumentverket. – Vi skulle kunna göra tydliggöranden, men vi har ju också förklaringar på vår hemsida, säger Lars Nilsson på Mälarenergi, som kritiserats av myndigheten.

Den som köper el från till exempel vindkraft får sällan just det – och marknadsföringen har blivit en allt hetare fråga för Konsumentverket.
Mälarenergi är ett av de två företag som hamnat på Konsumentverkets bord i frågan om marknadsföring med ursprungsgarantier. Elbolaget hävdar att de har "hundra procent vattenkraft i alla elavtal" – ett påstående som går att kritisera från flera håll, anser Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket.

Premiuminnehåll

Det krävs ett premiumpaket för att se detta innehållet. Tillåt javascript på den här sidan för att köpa ett.

Gå till toppen