Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Signerat

Henrik Bredberg: Å andra sidan. Ljus i tågtunneln.

Det blir bättre.Bild: Bengt Arvidson
Tåget! Kan tåget vara en lösning för pendlare som oroas över köer och kaos när E6 på torsdagen stängs av norr om Malmö?
I två veckor ska E6 vara avstängd vid Alnarp. Trafiken ska ledas om. Södergående fordon leds av vid trafikplats Lomma och får vid södra Lund ta E22 mot Malmö. Norrgående trafik leds av vid trafikplats Kronetorp och rekommenderas att ta E22 upp till Lund norra och sedan ut på E6 igen vid Flädie.
Väntar trafikkaos? Ingen vet med säkerhet.
Å ena sidan lär det bli en och annan kö när en väg stängs där 55 000 fordon per dag normalt sett passerar. E6, denna bilismens skånska pulsåder, inte minst mellan Helsingborg och Vellinge, som redan i utgångsläget kännetecknas av aggressivt körbeteende, ryckiga hastigheter, kraftiga inbromsningar och i snitt en olycka om dagen. En vägsträcka kring vilken debatten redan går het – och har så gjort länge – om huruvida det är begåvat eller befängt att kräva ytterligare körfält.
Å andra sidan flöt trafiken oväntat fint när E22 i april i år stängdes av i östra Lund. Fast det är ju fler fordon som påverkas den här gången, upplyser Trafikverket.
Så det kanske är bäst att välja tåget för den som kan. Skånetrafiken flaggar trots allt för extra avgångar i rusningstid Landskrona–Malmö C, via Lommabanan. Och somliga pågatåg förlängs.
Å andra sidan. Minns årets tågrubriker.
Häromveckan skrev tidningen om hur vart femte Öresundståg står stilla för reparation. På verkstad, alltså. Något som får till följd att tusentals skånska tågpendlare tvingas resa med korta, överfulla tåg. Förklaringarna bakom stoppen för regional- och pendeltåg känner de luttrade skånska pendlarna igen. Signalfel, spårfel, elfel, folk på spåren, nedrivna kontaktledningar och detta ständigt eftersatta underhåll. Dessutom: över 40 procent av långdistanstågen var försenade i somras. Var det inte solkurvor så var det bränder – bara i juni och juli omkring 260 bränder – som stoppade tågen.
De skånska pendlarna är hårt prövade.
Någon gång måste det bli bättre.
Det håller inte att en landsända med över 1,3 miljoner invånare, där nära hälften av alla som förvärvsarbetar bor i en annan kommun än där de arbetar, tvingas stå ut med en antingen livsfarlig eller hopplös trafiksituation. Å ena sidan risk för motorvägsolyckor. Å andra sidan försenade eller inställda tåg som gör att i princip ingen kan garantera att hen är framme i tid.
När blir det bättre?
Tillbaka till E6. Vägavsnittet vid Alnarp stängs av.
Varför?
Därför att tre broar ska lyftas på plats.
Varför?
Därför att järnvägen mellan Arlöv och Lund ska byggas ut.
Varför?
Därför att två spår ska bli fyra.
Varför?
Därför att kapaciteten i järnvägstrafiken mellan Malmö och Lund behöver öka och känsligheten för störningar minska. Med mer punktliga tåg. Och en flaskhals längs södra stambanan byggs bort.
Förbanna inte mörkret på E6. Se ljuset i tågtunneln.
Läs alla artiklar om: Stängningen av E6
Gå till toppen