Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Ikea fortsätter växa – men inte i dagens varuhus

Ikeas samlade försäljning i alla varuhus och på nätet ökade förra året med 4,5 procent till 38,8 miljarder euro globalt, motsvarande drygt 400 miljarder kronor. Siffran är nytt rekord – men samtidigt noterar den svenska möbeljätten i princip stillastående försäljning i befintliga butiker.

Inter Ikeas huvudkontor i nederländska Delft ligger i det enda Ikea-varuhus som franchisegivaren driver själv.Bild: Thomas Frostberg
– Varuhusen ligger stabilt kring plus minus noll, men det är inte där den stora tillväxten i pengar kommer, säger Jesper Brodin, koncernchef för Ingka Group, den franchisetagare som driver majoriteten av alla Ikea-varuhus i världen.
Försäljningsökningen under det senaste året, som sträcker sig från september 2017 till och med augusti 2018, kommer istället från nyöppnade varuhus i befintliga länder, expansion till nya marknader som Indien och från ökad nätförsäljning.
– Tillväxtmässigt kommer två tredjedelar av försäljningsökningen från expansion och en tredjedel från onlineförsäljning, säger Jesper Brodin till 8till5.
Ingka Group driver 367 av de sammanlagt 422 Ikea-varuhus som finns på 50 marknader runt om i världen. Övriga varuhus drivs av andra franchisetagare.
Även där är bilden likartad, visar de samlade siffrorna som franchisegivaren Inter Ikea släppte idag. Befintliga varuhus står för bara en tjugondel av den totala försäljningstillväxten, medan nyetablerade varuhus står för 66 procent och e-handeln för 29 procent, uppger Inter Ikeas koncernchef Torbjörn Lööf.
– Det planar ut lite på det traditionella sättet att mäta, det vill säga försäljning i befintliga varuhus. Vi tror inte att det fysiska mötet med kunden är över, men det måste integreras med den digitala upplevelsen så det hänger ihop. Kundernas beteende har ändrats, men vi vet att de ofta har varit i varuhuset och träffat vår personal även om de sedan väljer att lägga en beställning hemma, säger han till 8till5.
I dagsläget står e-handeln för ungefär fem procent av Ikeas totala försäljning, enligt Torbjörn Lööf. Hos Ingka Group står nätet för 7,8 procent av försäljningen och ökade förra året med 45 procent.
Gå till toppen