Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Vellinge

Nytt arbetssätt gav tryggare klass

Tre pedagoger på Stora Hammars skola bestämde sig för att testa ett nytt arbetssätt. Idag genomsyrar det kooperativa tänkandet alla deras lektioner och förutom att elevernas engagemang ökat, har de fått en klass med ovanligt bra sammanhållning.

Diana Roik, Anne Lindberg och Sara Olsson använder ett kooperativ sätt att undervisa i årskurs tre på Stora Hammars skola.Bild: Elin Wrethov
När Diana Roik, Anne Lindberg och Sara Olsson på Stora Hammars skola för två år sedan fick sin nya klass, med 60 elever, bestämde de sig för att hitta ett nytt arbetssätt där de som pedagoger, trots det stora antalet elever, skulle kunna se alla och följa deras utveckling.
De testade att använda kooperativa strukturer, som de var smått bekanta med sedan tidigare, och fick snabb respons hos eleverna.
– Vi märkte ganska snart att det gynnade våra elevers engagemang och ansvarstagande. Men också den sociala biten. Eleverna blev oerhört trygga med varandra i gruppen, säger Diana Roik.
Pedagogerna gick på kurs i Stockholm för att lära sig mer och nu använder de arbetssättet fullt ut, i det som blivit en årskurs tre-klass.
Kooperativt lärande innebär att eleverna jobbar i team eller i par. Uppgifterna är konstruerade så att de behöver varandra för att kunna lösa dem.
– Istället för att bara några elever sitter och räcker upp handen hela tiden så blir alla i teamet delaktiga, säger Diana.
Det kan handla om praktiska saker som att lösa mattetal ihop, eller hålla koll på att alla får komma till tals lika många gånger i en diskussion, eller lappdragning om vem som ska redovisa.
– Alla måste ta ansvar för gruppen. Många av våra elever har tagit jättekliv framåt när det gäller att ta ansvar, säger Sara Olsson.
– De får hjälpa varandra. En del som varit jättetysta innan har fått självförtroende av att kunna hjälpa någon annan, säger Anne Lindberg.
Varje gång de byter tema byter de också team och då läggs tid på att lära känna och jobba ihop sig.
Medan eleverna löser uppgifter ihop får lärarna tid och möjlighet att observera.
– Medan vi går runt får vi en bra överblick av vad eleverna kan. Vi avslutar alltid med att ge feedback, säger Diana.
– Vi får själva ofta en wow-upplevelse när vi går runt och lyssnar på hur de resonerar. Det är så häftigt att höra. De har lärt sig att sätta ord på vad de gör och hur de tänker, säger Sara.
Responsen från kollegor och föräldrar har varit stor. Nyligen startade pedagogerna ett Instagramkonto där de berättar om sitt och elevernas arbete och det har redan över 1000 följare.
Diana Roik, Anne Lindberg och Sara Olsson är glada över att kunna sprida en motbild till den negativa som målats upp av Stora Hammars skola på senare tid.
– Alla har känt av stämningen, även om vi i de yngre årskurserna inte varit lika påverkade, säger Sara.
– Våra elever är stolta över sin skola och det vi gör här, säger Anne och tillägger att de känner stort stöd från den nya rektorn Louise Öst.
Begreppet kooperativt lärande börjar bli mer känt och de tre pedagogerna har fått flera förfrågningar om att komma ut och berätta om sitt arbete.
– Vår förhoppning själva är ju att det här sprider sig, säger Sara Olsson.
Fotnot: Instagramkontot hittas på @det_kooperativa_klassrummet
Gå till toppen