Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Thomas Frostberg: Näringslivets hållbarhetskrav sätter stopp för SD-samarbete

Sedan valet har olika sidor i näringslivet debatterat det kloka i att Alliansen tar stöd av Sverigedemokraterna för att kunna bilda regeringen. Värderingsstyrda argument ställs mot förhandlingstaktiska för att få en mer näringslivsvänlig regering. Men egentligen räcker det att göra en hållbarhetsanalys av ett sådant samarbete.

Antonia Ax:son Johnson, Dan Olofsson, Darko Pervan och Johan Andersson har olika uppfattningar om hur näringslivet bör förhålla sig till Sverigedemokraternas framgångar i valet. Egentligen räcker det att göra en hållbarhetsanalys, skriver ekonomikrönikör Thomas Frostberg.
”Vi kan inte av rent ekonomiska skäl göra avkall på våra grundläggande värderingar.” Orden kommer från Darko Pervan, vd för golvkoncernen Pervanovo, apropå beslutet att avbryta en etablering i Östra Ljungby efter Sverigedemokraternas valframgångar i Klippan.
Läs mer: Storsatsning skulle ge 500 jobb till Klippan – företag backar efter SD:s valframgång
Bara timmar tidigare hade Moderaternas Ulf Kristersson meddelat att han tänker gå vidare och bilda regering, med eller utan övriga Allianspartier – något som förutsätter åtminstone ett passivt stöd från SD i riksdagen. Det är ett beslut som de senaste veckorna hejats fram av en rad tunga näringslivsprofiler med Antonia Ax:son Johnson samt skånska Dan Olofsson och Johan Andersson i spetsen.
Medan Darko Pervan inte vill göra avkall på sina och företagets grundläggande värderingar har trion Ax:son Johnson-Olofsson-Andersson valt en mer pragmatisk linje.
I en intervju med Dagens Industri menar Antonia Ax:son Johnson bland annat att Sverigedemokraterna inte ”behöver vara ett stort problem för alliansen” när hon tittar på ”den praktiska politiken, på det som är viktigt för näringslivet: företagarpolitiken, skatterna och ekonomin”
Samtidigt säger hon: ”Jag är en liberal humanist som kan slåss till döden för de goda värderingarna, men däremot ser jag inte varför alliansen ska avstå från att ta makten och genomföra reformer som är bra för Sverige.”
Johan Andersson, vd för Mellby gård, är inne på samma linje: ”Det finns mycket i deras politik jag ogillar, men den här beröringsskräcken högerut måste bort och man måste kunna samtala.”
Och Sigma-grundaren Dan Olofsson, som annars bara månaden före valet varnade för just Sverigedemokraterna och i en debattartikel kallade deras ”protektionistiska politik” för ”skadlig för vårt välstånd” har uppenbarligen svängt efter valet.
Den gemensamma nämnaren i de tre näringslivsprofilernas linje kan bäst sammanfattas med ordspråket ”ändamålet helgar medlen”.
De har dock inte fått stå oemotsagda. Näringslivsnestorn Marcus Storch – tidigare vd för gastillverkaren AGA, ordförande i Nobelstiftelsen och styrelseproffs – har kallat det naivt och skrämmande att delar av näringslivet vill att alliansen regerar med stöd av SD.
Han konstaterade att ”Går vi den vägen som Antonia och många andra i näringslivet nu föreslår är jag övertygad om att vi kommer att vakna upp en vacker dag och ställa oss frågan; vad har vi gjort?”
Eller som ett annat ordspråk lyder: ”Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.”
Storch fick uppbackning av ytterligare 40 näringslivsprofiler från bland annat några av de senaste årens mest hajpade svenska entreprenörsbolag som King och Mojang samt tunga riskkapitalister från Northzone och Proventus.
Så vad ska en företagare tycka? Finns det ett svar som är rätt eller fel – helgar ändamålet medlen eller riskerar näringslivet att bita sig själva i baken genom att hoppas på en SD-stödd Alliansregering?
Egentligen behöver svaret inte vara så komplicerat, särskilt inte om man gör som trion Ax:son Johnson/Olofsson/Andersson och ser regeringsförhandlingen som en strikt affärsförhandling och inte tänker så mycket på värderingar.
I så fall räcker det att titta i det egna företagets policydokument när det gäller frågor om jämställdhet, hållbarhet och alla människors lika värde och ställa sig frågan: ”Hade mitt företag kunnat göra affärer med Sverigedemokraterna om de varit ett företag?”
De flesta bolag hade då upptäckt att om SD varit ett företag hade det inte klarat ett grundläggande hållbarhetstest. Det hade varit uppenbara problem att samarbeta med till exempel en underleverantör vars vd uttryckt att invandrare inte får jobb i Sverige eftersom de inte passar in, då de inte är svenskar. Eller där kvinnliga medarbetare som anklagar manliga kollegor för sexuella övergrepp fryses ut och tvingas lämna arbetsplatsen.
Utöver det borde hållningen till klimatfrågan, EU-medlemskapet och globaliseringen i stort vara sådant som gör det svårt att se ett nära samarbete mellan stora delar av näringslivet och Sverigedemokraterna.
Observera att detta inte handlar om att frysa ut eller mobba SD som parti – något som ofta hävdas i debatten – eller att neka de väljare som röstat på partiet ett inflytande.
Men det går att lyssna på andra partiers väljare och att respektera demokratiska principer utan att tvinga sig att ”göra affärer” med partiet – på samma sätt som det går att respektera att kunder väljer att handla från andra företag, utan att man för den skull själv måste ingå partnerskap med dessa bolag, när de inte lever upp till den egna organisationens grundläggande hållbarhetskrav.
För om de etiska koderna inte synkar så saknas helt enkelt ett ömsesidigt affärsintresse.
Läs mer: Replik från Dan Olofsson: "Man kan föra samtal med SD"
Gå till toppen