Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Colette: Skrev sig fri från maken

Keira Knightley och Dominic West gör huvudrollerna i filmen om författaren Colette (1873–1954) som i början av karriären skrev böcker under makens namn. Annika Gustafsson tycker att dramat går för mycket på räls.

Författaren Colette (1873–1954) skrev i början av sin karriär böcker under makens namn. Keira Knightley och Dominic West gör huvudrollerna i filmen om hennes liv.Bild: Scanbox

Colette

BIO. DRAMA. USA, 2018. Regi: Wash Westmoreland. Med: Keira Knightley, Dominic West, Denise Gough, Fiona Shaw. Åldersgräns: 7 år. Längd: 1.51.

I böcker som ”Chéri” (1920) och ”Mitsou” (1933) skriver den franska författaren Colette utsökt om kvinnors liv, villkor och sexualitet i Paris runt förra sekelskiftet och långt in på 1900-talet. Men vem var den tidiga feministen?
I engelsmannen Wash Westmorelands bitvis mycket underhållande, habilt gjorda biopic får vi vissa svar och möter den unga, livfulla landsortskvinnan Sidone-Gabrielle Colette (Keira Knightley) på väg in i äktenskapet med den betydligt äldre bokförläggaren Willy (Dominic West). Han lever ett utsvävande societetsliv i den parisiska intellektuella överklassen blandad med demimonder. Colette, till en början obekväm i miljön, blir rasande när hon inser makens otrohet och kräver monogami. Han är känslomässigt bunden till henne och allt fungerar bra, åtminstone en tid.
Men Colette har egna litterära ambitioner och skriver en delvis självbiografisk roman som Willy förkastar. När han senare står på ruinens brant bearbetar de boken gemensamt, den ges ut under hans namn och blir en formidabel framgång. Läsarna vill ha mer om den normbrytande unga Claudine och en fullständig Claudine-feber bryter ut i Frankrike. Willy behöver ständigt pengar. Trots protester låser maken in Colette och ryter: ”Skriv!”.
Här borde finnas förutsättningar för ett djupgående porträtt av författaren och den utveckling mot självinsikt och självständighet som hon genomgår fram till dess att hon skriver sin första roman under eget namn. Men manuset har inte riktigt utrymme för det. Dessutom blir Keira Knightley, trots ett starkt fysisk uttryck och en rad finkalibrerade scener, omspelad av den helt briljante Dominic West. Hans komplexe Willy förtrycker henne och beter sig ofta som en skitstövel. Han inser hennes bisexualitet och uppmuntrar den, samtidigt som han själv, Colette ovetandes, lägrar samma kvinna. Jag tror knappast att West varit så bra sedan genombrottet i tv-serien ”The wire”.
Den sista tredjedelen av filmen uppehåller sig främst kring dåtidens parisiska avantgardevärld med varietéliv när Colette ger sig ut på turné tillsammans med sin älskarinna, den kostymklädda, ekonomiskt obundna Missy (Denise Gough) och försöker frigöra sig från Willy. Här går historien lite för mycket på räls och med den elektrifierande maken i utkanten förlorar dramat i lyskraft.
Läs alla artiklar om: Filmfredag 19 oktober
Gå till toppen