Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Konst

Meditation för blicken

Katarina Andersson, "Veil".Bild: Katarina Andersson

Katarina Andersson

KONST. Crossing. Krognoshuset, Lund, t o m 11/11.

En ruta av gult eftermiddagsljus på en vägg kan förändra ett rum. Det krävs bara att någon ser den. Detta uppehållande vid perception och diskreta former går igen i Katarina Anderssons måleri och framhävs av att Krognoshuset badar i sommarhöstens sol och skuggor under mitt besök. Men där ljuset är snabbt och urskillningslöst är måleriet långsamt, tunna lager läggs på lager. Båda är dock lika avslöjande. I Anderssons ljusa pastellrutor i rutor och teckningar där tunna linjer korsar varandra, framhäver varje element sig själv lika mycket som det som ligger bredvid.
Den lilla utställningen spänner över flera decennier, men utan kronologisk sortering eller uppenbart avancemang. Det kan vara lätt att se ett sådant här konstnärskap som en rad enkla upprepningar, men det är en förenkling. Mark Rothko lär ha sagt något i stil med ”Är det värt att göra en gång, är det värt att göra igen och igen”. Och, som hos Rothko, så handlar det om koncentration och blick, både hos konstnären och hos betraktaren. Jag blir särskilt förtjust i en målning med två ljusa rektanglar mot en duvblå bakgrund med ett mörkare parti som smyger in från sidan, som en skugga eller en tumme framför en kameralins.
Det finns måleri som sträcker sig ut i världen, som lånar färger och former och efterliknar människans flackande blick. Men Anderssons måleri håller fast den blicken. Utställningen betonar ett meditativt tillstånd, att i begränsning finns det expansiva. Det är ett välkommet allvar.
Gå till toppen