Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
intelligence watch

Malmö allt mer dominerande i Skånes ekonomi

Sedan Öresundsbron öppnade år 2000 har Malmö i växande utsträckning tagit över rollen som Skånes ekonomiska centrum. Det konstaterar tankesmedjan Intelligence watch i rapporten ”Skånes nya ekonomiska geografi”.

Bild: Lars Brundin
Efter att ha varit ett landskap med ett utspritt näringsliv i både städer och landsbygd har Skåne fått en tydligare koncentration i Malmö. Sedan Öresundsbrons invigning år 2000 har Malmös andelar av Skånes bruttoregionprodukt (BRP) ökat kraftigt. Idag har staden , med endast en procent av Skånes yta, 25 procent av befolkningen, 30 procent av samtliga sysselsatta människor och 33 procent av BRP.
I en ny rapport belyser den skånska tankesmedjan Intelligence watch att länets utveckling i många avseenden påminner om den starka centreringen av näringsliv och befolkning i Mälardalen och Västsverige.
Anders Olshov är grundare av och chef för tankesmedjan Intelligence Watch.
– Vi är inne i en process där det ena ger det andra. Man kan likna det med utvecklingen i Stockholm och Göteborg. När en stad når en viss storlek så flyttar allt fler människor och företag dit. Detta ger då en utbyggd infrastruktur, vilket i sin tur lockar ännu fler människor och företag till staden, säger Anders Olshov, chef för Intelligence watch.
Koncentrationen av befolkningen till Malmö sker visserligen något långsammare än för sysselsättningen, eftersom många människor väljer att bo utanför Malmö och arbetspendla.
Enligt Anders Olshov handlar utvecklingen oavsett om en positiv spiral, som han menar till och med kan påskyndas ytterligare.
– I nuet kan det vara svårt att se helheten. Det vill säga att det ena ger det andra och hur det relativa konkurrensläget i förhållande till andra platser ändras med sådana starka mekanismer i rörelse, säger Anders Olshov.
En anledning till att Skånes ekonomi i stor utsträckning drar mot framförallt Malmö anses vara industrins tynande tillvaro i mindre orter och på landsbygden. I det avseendet har flera företag antingen lagt ned verksamhet eller reducerat personalstyrkan. Samtidigt växer administration, handel och tjänster i större städer.
– Om inte Malmö hade vuxit så kanske företagen hade flyttat ifrån Skåne. På så vis kan det vara bra för övriga länet att Malmö växer och att företagen stannar kvar i Skåne. Sedan är det främst Malmös närområde, och platser med rimliga pendlingsavstånd till staden, som kan dra nytta av utvecklingen, säger Anders Olshov.
Rapporten tar också fasta på att en förbättrad infrastruktur har gjort det lättare för företag att flytta till centralorten som erbjuder en bred palett; ett stort utbud av kvalificerad arbetskraft, bra kommunikationer, dynamik och service.
Att Öresundsbron skulle gynna Malmö är knappast förvånande. En annan given faktor är tillkomsten av Citytunneln med exploateringsbar mark som skapar möjligheter till stationsnära bostäder och kontorslägen vid Malmö centralstation, Triangeln, Hyllie med närhet till Köpenhamns internationella flygplats.
För tre år sedan öppnades även Trelleborgsbanan för passagerartrafik, och vid årsskiftet graderades Malmö högskola upp och fick universitetsstatus. Det är några av de ”flera förstärkande processer” som Anders Olshov lyfter i den pågående utvecklingen där allt fler företag flyttar sina huvudkontor eller regionkontor till Malmö.
– Vi har bara sett början av effekterna från dessa infrastrukturella förbättringar. Sedan tillkommer det snart ytterligare tåglinjer som ger ett ännu större fokus på Malmö; Kontinentalbanan som i december återöppnas för passagerartrafik, och om några år öppnar Lommabanan mellan Kävlinge och Malmö med ett flertal mellanliggande stationer, säger Anders Olshov.
Allt som allt innebär detta att Malmö, som tidigare varit en tämligen liten stad i ett nationellt perspektiv, har samlat på sig en större kritisk massa som är attraktiv för näringslivet. Inte minst fastighetsbranschen som svarar för kraftiga investeringar i staden.
Enligt Intelligence watch är kommersiella fastighetsbolag på väg att utveckla och bygga kontorsyta om totalt 170.000 kvadratmeter de närmaste tre åren, varav 77.000 kvadratmeter vid Malmö centralstation och 58.000 kvadratmeter i Hyllie.
– Det är mycket större projektvolymer än tidigare, och så pass stora att efterfrågan även måste komma från övriga Skåne, Sydsverige och annat håll. Man tror helt enkelt på en värdeutveckling för de fastigheter som man kommer att hyra ut, säger Anders Olshov.
Läs mer: Lund rasar i tillväxtmätning bland Sveriges största städer
Läs mer: Helsingborg går om Lund – men Malmö fortfarande Sydsveriges ekonomiska nav
Läs mer: Ny sydsvensk tankesmedja med hållbart fokus
OmrådeBefolkn. 2000 (procent av Skåne)Befolkn. 2017 (procent av Skåne)Sysselsättn. 2000 (procent av Skåne)Sysselsättn. 2016 (procent av Skåne)BRP 2000 (procent av Skåne)BRP 2015 (procent av Skåne)
Malmö23,024,827,229,929,032,5
Lund8,89,011,511,911,914,2
Övr. Sydvästskåne14,614,810,210,010,19,2
Sydvästskåne totalt46,348,648,951,851,056,0
Nordvästskåne26,626,125,925,426,725,4
varav Helsingborg10,410,711,612,012,611,9
Nordöstskåne14,313,114,612,713,510,9
varav Kristianstad6,66,37,46,66,96,0
Mellanskåne5,04,94,03,83,22,8
Sydöstskåne7,87,26,66,35,54,9
Gå till toppen