Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Näringsliv

Skånska Blackwing vill skapa framtidens sportflyg: ”Målet är eldrivna plan”

Drömmen om en egen flygplansfabrik har funnits där ända sedan barndomens modellbyggen. Vägen dit har inte varit lätt för Niklas Anderberg – men på fabriken i Eslöv producerar han numera sportflygplan som drar lika lite bensin som en bil. Om fem år hoppas Blackwing tillverka hundra plan om året.

Efter många år har Niklas Anderberg till sist lyckats få igång en aktiv flygplansfabrik i Skåne.Bild: Hussein El-alawi
Som barn byggde Niklas Anderberg modellflygplan. Somrarna tillbringade han vid flygfältet i Sövde utanför Sjöbo där familjen hade sommarstuga. Han såg planen lyfta och landa och bestämde sig redan då vad han vad han skulle jobba med när han blev stor: flygplan.
– Jag ville egentligen bli stridspilot när jag var liten – men jag klarade inte testerna och då var det näst bästa att bygga egna plan, säger han med ett leende.
Så han utbildade sig i farkostteknik på KTH och fick jobb som flygingenjör på Saab. Redan i början av 00-talet började han bygga sitt första sportplan hemma i garaget.
Niklas Anderberg och Patrik Rubenson i Blackwings fabrik i Eslöv.Bild: Hussein El-alawi
Nu visar han runt i Blackwings fabrik i Eslöv. De allra första planen har nyligen levererats till sina nya ägare. Tio personer jobbar just nu med att bygga nya plan som ska levereras till kunder under de kommande månaderna.
Blackwings plan rymmer två personer och kan köra upp till 250 mil på en tank. Varje plan består av drygt 200 delar i svensktillverkat kolfiber, som limmas ihop bit för bit.
Materialet är extremt lätt – en färdig flygplanskropp väger bara 50 kilo. Med inredning och teknik på plats blir det omkring 300 kilo totalt. Niklas Anderberg lyfter upp en av de svarta flygplansdelarna som väntar på att monteras ihop.
– Det är egentligen väldigt likt att bygga modellplan, säger Niklas Anderberg.
I en tid då vi pratar om att sluta flyga startar du en flygplansfabrik. Hur går det ihop?
– Tanken är ju att det så småningom ska bli ett eldrivet flygplan som man kan resa med i alla väder. Förhoppningsvis gör vi eldrivna plan om 5-6 år. Just nu drar det ungefär lika mycket bensin som en bil, 0,5 liter per mil, men går snabbare. Målsättningen är att bli ett helt nytt miljövänligt transportmedel.
Alla Blackwings plan har en svart undersida så att man ska känna igen den från marken.Bild: Dmitrij Karpenko
Hans dröm har alltid varit en egen flygplansfabrik – men vägen dit har varit långt ifrån spikrak. Han startade företaget redan 2011 men det har tagit många år för Blackwing att få alla papper som behövs för att kunna tillverka och sälja egenbyggda sportplan.
2016 trodde Niklas Anderberg att en lansering var nära och företaget lyckades sälja 30 plan på ett år, som skulle levereras när alla tillstånd var på plats.
Men planen saknade ännu produktionstillstånd och certifiering. Processen var lång och testerna många.
2016 blev 2017. 2017 blev 2018. Fortfarande kunde Blackwing inte leverera sina sålda plan till köparna.
– Vi hade det jättekämpigt under våren med kunder som hoppade av för att certifieringsprocessen drog ut på tiden, säger Niklas Anderberg.
Kennie Östman är en av de anställda på Blackwings fabrik i Eslöv.Bild: Hussein El-alawi
Men de gamla kunderna som dragit sig ur ersattes med nya. Och så i somras hände det till slut. Blackwings plan fick certifiering och produktionstillstånd. De första planen, som redan stod färdiga, kunde äntligen levereras till köparna.
– Jag har jobbar i sju år mot certifieringen. Det här här första gången som bolaget har ett verkligt värde. Nu kan vi sälja eller tillverka planen överallt i Europa, säger Niklas Anderberg.
Kommer ni att stanna i Eslöv?
– Målsättningen är det. Vi komma inte att flytta någonstans inom de närmsta två åren i alla fall. 2016, när vi sålde 30 plan på ett år, hade vi lite hybris och hade planer på en ny stor fabrik. Nu har vi bara fokus på svarta siffror 2019.
– Produkten är skitbra, folk står på kö för att få köpa plan – och det är det som har räddat oss. Vi har inte lagt någon energi på att sälja plan eller göra marknadsföring.
I år kommer Blackwing att leverera 4 plan till köpare. Planen byggs på beställning och år 2021 hoppas Blackwing leverera 30 plan och sälja ytterligare 40.
Hur ska ni nå dit?
– Vi måste anställa ett par personer till, tre till nästa år tror jag. Sedan skulle vi behöva få in minst sex miljoner i den pågående nyemissionen där vi hittills fått in fyra till företaget.
Men vilka är det egentligen som köper ett sportflygplan för uppemot 2 miljoner kronor? De köpare som Blackwing hittills har sålt till finns bland annat i Sverige, Frankrike, Nederländerna, Danmark och Tyskland – där den absolut största marknaden finns.
– Ungefär hälften av kunderna är företag och andra hälften är privatpersoner. Många köper planen för att kunna resa med dem, säger Niklas Anderberg.
Fakta

Blackwing

Verksamhet: Tillverkar och säljer sportflygplan till privatpersoner och företag.

Säte: Eslöv.

Omsättning: 3,7 miljoner (2017).

Antal anställda: 11 (2017).

Resultat efter finansnetto: -3,8 miljoner (2017).

Gå till toppen