Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Malmö

Läsartext: Det är dags att ta itu med självmordspiloterna

Enligt Anders Andersson är det mycket som borde ställas till rätta med cykelsituationen i Malmö.Bild: Tomas Oneborg / SvD / TT
Nu behöver vi få till en debatt om olycksriskerna med den ökande cyklismen i Malmö. Tyvärr lyser gatukontoret och polisen med sin frånvaro i debatten. Jag har tidigare tagit upp problemen med en stor andel av Malmös cyklister som tycks ha skapat sig egna trafikregler. Hur skall detta hanteras? Kan vi göra något i gatumiljön för att det skall bli tydligare för en cyklist vad som gäller till exempel vid en cykelpassage eller på ett gångfartsområde?
En annan extrem olycksrisk är frånvaron av godkända reflexer och godkänd belysning på Malmöcyklarna. Ett ljus i mörkret är Malmö Stads hyrcyklar som alla föredömligt lyser upp sin framfart. Tyvärr finns det oerhört många som cyklar utan reflexer och ljus eller med endast en liten tramsig diodbelysning som varken lyser upp sig själv eller är godkänd. Det börjar bli dags att tänka lite – tror jag som cyklist att jag syns med en undermålig belysning? Jag kan meddela: Ni syns inte.
Det finns flera aktörer som måste ta sitt ansvar:
Polisen måste komma ut och beivra självmordspiloterna. Ställ er på Kungsgatan, ni kommer att fånga många fler än ni kan hantera, och syftet är såklart inte att bötfälla som många som möjligt. Syftet är att få Malmöcyklisterna att använda godkända reflexer och belysningar. Detta kommer i sin tur att leda till färre olyckor och tillbud.
Butiksbranschen som säljer dessa totalt värdelösa diodbelysningar, tag ert ansvar och lura inte in stackars, icke ont anande, cyklister på mörkrets väg (jo, jag vet att det även finns väl fungerande diodbelysningar som säkert är godkända …).
Gatukontoret, fortsätt med kampanjer med reflexvästar och information. Kanske är det dags att ställa sig på några strategiska platser och räkna hur många cyklar som passerar utan reflexer och godkänd belysning. Ni kommer att se en skrämmande statistik som kanske gör att både ni och andra aktörer får upp ögonen. Kanske skall ni ställa er vid Industrigatan och se hur det fungerar vid cykelpassagen vid korsningen vid Sankt Knuts väg.
Cyklister, ni måste börja tänka i trafiksäkerhetstermer. Syns jag? Kan och respekterar jag de grundläggande trafikreglerna? Anpassar jag min fart efter rådande trafiksituation?
Hur kan vi få till en olycksfri trafikmiljö och ett beteende där alla kan samsas och känna sig trygga?

Anders Andersson

Läs mer: Vi vill ha din åsikt – så här gör du
Gå till toppen