Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Knorr-Bremse

Trångbott industriföretag i Lund vill bygga ny fabrik

Verkstadsbolaget Knorr-Bremse Nordic Rail Services har vuxit ur sina lokaler i Lund och vill bygga en ny och större fabrik. Samtidigt är det inte uteslutet att den framtida fabriken hamnar på annan ort i Skåne.

Bild: Knorr-Bremse
Den tyskägda koncernen Knorr-Bremse, med huvudkontor i München, tillverkar bromssystem för rälsbundna vagnar och andra tunga fordon. Förra året uppmärksammades koncernen i samband med ett mångmiljardbud på verkstadsbolaget Haldex i Landskrona, men drog sig senare ur budstriden där även tyska ZF var spekulanter på Landskronabolaget.
Läs mer: Dragkampen om Haldex – därför haglar buden över Landskronabolaget
Knorr-Bremses dotterbolag i Lund sysslar i huvudsak med underhåll av bromsutrustning till järnvägsindustrin. De senaste åren har bolaget haft en stadig tillväxt som bottnar i ökande krav på underhåll av järnvägsinfrastruktur. I takt med företagets svällande personalstyrka har det samtidigt blivit ont om plats i de befintliga lokalerna på Traktorvägen.
– Idag bedriver vi dessutom verksamhet på två sidor om en allmäntrafikerad väg, vilket är synnerligen olämpligt. Därför har vi sniffat runt lite efter andra alternativ, och fått reda på att det kan finnas lediga industritomter på Hasslanda-området i Lund, säger Pontus Johnsson, chef för Knorr-Bremse Nordic Rail Services.
Företaget hoppas att den nya fabrikslösningen är på plats inom fem år. De planerna går dessutom hand i hand med en önskan om att expandera verksamheten.
Enligt bolagets förfrågan till Lunds kommun handlar fabriksplanerna om en ny anläggning på 8.000-10.000 kvadratmeter. Tanken är att låta någon extern aktör bygga fabriken med Knorr-Bremse som långsiktig hyresgäst.
– Vi vill ogärna lämna Lund, och därför har vi under en längre tid tillåtit oss att bli trångbodda. 2004 flyttade vi in i vår nuvarande fabrik med dåvarande 35 anställda. Då tog vi ändå i lite i vår bedömning som slog fast att vi inte kommer att bli fler än 50 anställda. Men idag är vi drygt 90 anställda, säger Pontus Johnsson.
Om Lunds kommun eventuellt skulle gå bet på att tillmötesgå verkstadsbolagets önskemål har Pontus Johnsson inga problem med att se sig om efter andra platser i regionen.
– Självklart finns det alltid en risk eller chans för det, vi kan ju inte begränsa vår verksamhet till Lund. Samtidigt vill vi behålla vår kompetens och då får man göra en bedömning om hur långt personalen är beredd att arbetspendla, säger Pontus Johnsson.
Malmö, Staffanstorp, Landskrona eller Eslöv är några tänkbara alternativ, enligt Pontus Johnsson som menar att närheten till pulsådern E6 och en internationell flygplats är A och O i bolagets framtida fabriksplacering.
– Alla dessa förutsättningar finns på flera orter i västra Skåne, säger han.
Läs mer: Dragkampen om Haldex – därför haglar buden över Landskronabolaget
Fakta

Knorr-Bremse Nordic Rail Services

Säte: Lund.

Omsättning (2017): 307 miljoner kronor.

Antal anställda (2018): drygt 90.

Resultat efter finansnetto (2017): 23,6 miljoner kronor.

Gå till toppen