Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Konst

Vill lura ögat till nya former av seende

Daniel Fleur, "Dandelion wishes".Bild: Wadström Tönnheim Gallery

Daniel Fleur

KONST. 8,192 different levels of pressure sensivity, Wadström Tönnheim Gallery, Malmö, t o m 10/11. Henrik Dahlström Galleri Ping-Pong, Malmö, t o m 10/11.

Vi ser inte så ofta med kroppen längre. Vi måttar sällan avståndet för att kunna hoppa över en bäck, eller tittar upp och upplever vår egen plats i landskapets skalor. Kanske har vi blivit mer vana att se i de register som teknologin kräver. I rutor av olika storlekar.
Två utställningar med samtida måleri aktualiserar dessa former av seende: dels hur ögat tränas av den digitala bildvärlden men också hur människokroppen sätts i relation till bilden. På galleri Ping-Pong använder Henrik Dahlström sin kropp som mått och till viss del verktyg. En målning har konstnären bokstavligen utfört med lillfingret och i sviten "Väg" har han på de stora dukarna lämnat tomma fotavtryck i vitt. Genom det asfaltsgråa och -svarta skär gula vägmarkeringar. På nära håll ser man alla penseldrag och hur duken bitvis lyser genom den mörka oljefärgen. I kontrast till de enkla motiven och det disciplinerade bildspråket kan spåren av handen läsas som rörande tecken på ofullkomlighet, eller en slags realism, som konstnären själv framhåller.
Daniel Fleur tillhör en yngre generation och har liksom Dahlström en masterexamen från Malmö konsthögskola. Fleurs målningar består av små rutor, som om de digitaliserats och målats igen med sämre upplösning. De nya verken på Wadström Tönnheim är alla relativt små, och porträttformatet understryker kopplingen till den digitala bilden. I Fleurs imponerande examensutställning i somras visades stora verk – som refererade till heroiskt landskapsmåleri. I detta mindre format framträder de konsthistoriska referenserna mer i form av att ett impressionistiskt filter tycks ha applicerats. En bunt maskrosor eller en vit köksstol framstår mer som instagramstudier än färdiga verk, men kanske är det poängen, att lura ögat till nya former av seende.
Både Dahlström och Fleur har ett specifikt manér som kan tangera det konstruerade men det hålls i schack av deras respektive intresse för måleriet som sådant, hantverket och ytan. Detta är originellt måleri. Kul att titta på och kul tänka på.
Gå till toppen