Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: ”Vi kommer att i riksdagen arbeta för en metro mellan Malmö och Köpenhamn.”

Om inte Sveriges regering agerar i tid kan det bli för sent för ett klokt beslut, skriver Joakim Sandell, Hillevi Larsson och Jamal El-Haj, socialdemokratiska riksdagsledamöter från Malmö.

Det är bra att olika alternativ för en ny fast förbindelse undersöks, skriver artikelförfattarna.
Lika mycket som Öresundsbron var en storskalig vision på 1990-talet är Öresundsmetron en vision idag, men nu behövs beslut som gör att den blir verklighet.
Vi kommer att i riksdagen arbeta för en metro mellan Malmö och Köpenhamn och driva frågan i den nationella debatten.
När Öresundsbron stod klar ökade möjligheterna att pendla till ett jobb på andra sidan Sundet över en natt.
Året innan bron invigdes pendlade 2 877 personer dagligen över Öresund. 2016 var motsvarande siffra cirka 13 800 personer, enligt Öresundsinstitutets siffror.
Fehmarnbältförbindelsen, en fast förbindelse mellan Danmark och Tyskland, väntas stå klar 2028 och innebär väsentligt kortare restider mellan Skandinavien och kontinenten.
Från Malmö kommer man exempelvis att kunna nå Hamburg på cirka tre timmar, istället för dagens fem. Förbindelsen väntas därmed också leda till att persontågtrafik över Öresundsbron ökar kraftigt, samtidigt som även godstrafiken näst intill fördubblas fram till 2035, enligt en analys som Ramböll tog fram i våras i samband med konferensen Fehmarnbelt Days 2018 i Malmö.Det gör i sin tur att trafiken på Öresundsbron inte kan öka efter år 2035. Därför är Malmö stad och Köpenhamn nu igång med att planera för Öresundsmetron samtidigt som det också finns andra förslag på förbindelser mellan Sverige och Danmark. En förstudie kring en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör startade i somras och ska vara klar 2020. Kommunpolitiker i de västra delarna av Skåne förordar en förbindelse mellan Danmark och Landskrona.
Det är bra att olika alternativ för en ny fast förbindelse mellan Sverige och Danmark undersöks. Beslut ska fattas på goda underlag och noggranna beräkningar.
Vi tror på en Öresundsmetro där restiden blir 20 minuter från Malmö till centrala delar av Köpenhamn. Med en sådan metro kan antalet människor som når en arbetsplats inom en timme öka från 1,3 miljoner idag till 2,3 miljoner.
Om det går tillräckligt snabbt att ta sig över Öresund skapas en arbetsmarknadsmetropol i norra delen av Europa som kan dra till sig näringslivsinvesteringar, talanger från hela världen och fler jobbtillfällen.
Vi vill att Malmö ska fortsätta utvecklas som ett regionalt ekonomiskt center och inte enbart bli en stationsstopp för en ny förbindelse över Öresund. Tanken är att Öresundsmetron ska byggas som en tunnel under Sundet och finansieras via biljettintäkter, EU-pengar och statliga tillskott från Danmark och Sverige.
I år har det nya partnerskapet Öresundsmetro Executive bildats. Företrädare för de lokala politiska styrena, aktörer från näringslivet och företrädare för två universitet samverkar där för att förverkliga Öresundsmetron.
Arbetet för en Öresundsmetro har redan gått igenom tre utredningsfaser, samtliga delfinansierade av EU. Projektet är kopplat till utbyggnaden av Köpenhamns metro, vars nästa etapp börjar planeras i år. Den innebär en linje från Köpenhamns Hovedbanegård till Amager och därifrån skulle Öresundsmetron kunna ta sin början.
Det är just utbyggnaden av Köpenhamns metro som gör att Sveriges regering nu behöver uttrycka sin vilja att Öresundsmetron ska bli verklighet även om förbindelsen inte ser ut att kunna bli klar förrän 2035. Det tar alltid lång tid att planera för infrastruktursatsningar. Politiker i både Malmö och Köpenhamn har gjort mycket för att driva projektet framåt, nu fortsätter vi driva frågan på nationell nivå.
Parallellt med att det idag görs gemensamma dansk-svenska undersökningar om effekterna av en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör borde motsvarande samhällsekonomisk analys tas fram tillsammans för effekterna av en metrolinje över Sundet. Den skulle även kunna undersöka om det uppstår positivaeffekternär det gäller människors möjlighet att röra sig över Sundet, integration, bostadsmarknad och bostadsbyggande, näringslivsutveckling, gemensamt utbildningsutbud och sociala faktorer.
Om inte Sveriges regering agerar i tid kan det bli för sent för ett klokt beslut.

Joakim Sandell

Hillevi Larsson

Jamal El-Haj

Socialdemokratiska riksdagsledamöter från Malmö.
Läs mer: Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Gå till toppen