Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Lågmält engagerade om klimatet

Linda Fagerström ser utställning i Kristianstad om en prekär situation.

Bild från utställningen ”Man and biosphere – Prekära situationer”.Bild: Kristianstads konsthall

Man and biosphere – Prekära situationer

KONST. Caroline Mårtensson, Malin Lobell, Nilsmagnus Sköld, Terje Östling, Kristianstads konsthall, t o m 20/1 2019.

Efter en rekordvarm sommar är hösten här med storm och ösregn. I Sydeuropa dog bara under oktober 69 människor i väderrelaterade olyckor. Från Venedig rapporteras om att folk vadande tar sig fram längs gränderna i knähögt vatten, medan vi i södra Sverige fortfarande går barhuvade med uppknäppt jacka, trots att vi är en vecka in i november. Ur led är vädret, som bekant.
Också i konstvärlden har klimatförändringarna under det senast decenniet allt starkare gjort sig påminda. Temat finns på varje internationell biennal numer, liksom här hemma. Många skåningar minns säkert den anslående röda stuga med vita knutar, som 2009 halvt kapsejsad flöt i dammen på Wanås, och som konstnärerna Halldór Úlfarsson och Tea Mäkipää senare också placerade i vattnet nära Anna Lindhs plats i Malmö. En drastisk påminnelse då, och nu ett betydligt mer realistiskt scenario.
Kristianstads konsthall söker sig också mot klimatdiskussionen i ”Man and biosphere”, där konstnärer närmar sig de prekära situationer som utställningens undertitel talar om. Mycket påtaglig blir krisen i Caroline Mårtenssons broderade kartor, där konsekvenser av en höjd skånsk medeltemperatur syns. Att Malmö, Falsterbo, Höganäs och Kristianstad riskerar en framtid som Skånes Venedig blir tydligt. Verkets vackra färger och former lockar först ögat, men kastar sedan en besvärlig sanning i ansiktet på betraktaren: enkelt men högst effektivt.
Samma poetisk-politiska ton använder Nilsmagnus Sköld i ”Bread and Roses” där sotiga brödbullar påminner om hur vi bränner och skövlar naturens rikedomar, och Malin Lobell, som i bildbrev till sina döttrar visar att engagemanget för miljön är en tradition som burits av kvinnor, bland dem Fogelstadgruppens Elin Wägner och Elisabet Tamm.
De konceptuella verken får en realistisk kontrapunkt genom de filmade klimatvandringar i Kristianstads Vattenrike, som initiativtagaren Caroline Mårtensson arrangerat i samarbete med statsvetaren Johannes Stripple. På så vis skapas en balans i utställningen, vars lågmält engagerade röst fortsätter tala i mitt huvud långt efter att jag lämnat Kristianstad.
Gå till toppen