Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Kultur

Allt flyter

Den danske konstnären Joachim Koester sätter hela huset i gungning på Statens Museum for Kunst i Köpenhamn. Carolina Söderholm ser en utställning som rubbar medvetandets banor.

Joachim Koester, ”Reptile brain och reptile body, it's your animal”.Bild: Jan Mot

Joachim Koester

Patterns, shimmers, scenes, Statens Museum for Kunst, Köpenhamn, t o m 3/2 2019.

Flämtningarna färdas genom salarna. Dunsarna av kropp, hud mot hud, får luften att tätna och vibrera. Längst in i Joachim Koesters utställning på Statens Museum for Kunst dansar dansarna tills reptilhjärnan tar över. I en djungelliknande vegetation följer kameran hur trans och svett får civilisation och förnuft att dunsta. Videofilmens häftiga andetag ger en nervig puls åt den annars svala presentationen. Det är ett passande soundtrack.
Koester, sedan nittiotalet ett av den danska konstscenens starkaste namn och tillika professor vid Malmö konsthögskola, har gjort utforskandet av sinnesvidgande tillstånd till sitt signum. Från psykedeliska preparat och ockulta sekter till anarkistiska fristater och hypnotiska tripper in i minnets övergivna labyrinter.
Nu visar han montrar med dokument, rader av svartvita fotografier och ett par diskreta videoskärmar i en mindre men snyggt komponerad utställning. Upplägget påminner om ett arkiv eller naturvetenskapligt museum. Till formen finns litet som förråder de mer eller mindre subversiva exkursioner som väntar bland historiska opiumnästen och de arktiska isviddernas utplånande vithet. Tillvägagångssättet är väl valt. Vad Koester intresserar sig för är vad som sker under ytan: parallella dimensioner till vardagens normalitet, den officiella versionen av en plats eller historia.
Ta till exempel projektet "From the secret garden of sleep" som med foto och tidningsklipp berättar om hur Reaganregimens hårda lagstiftning mot haschproduktion paradoxalt fick motsatta konsekvenser. Odlandet för hemmabruk flyttade inomhus, och i det artificiella ljuset utvecklades en ny kraftfull superversion av cannabisplantan.
Joachim Koester, "From the secret garden of sleep", 2008.Bild: Galleri Nicolai Wallner
Men vi återvänder till videoverket "Reptile brain och reptile body, it's your animal". Som så ofta tar Koester spjärn mot en historisk referens, här Jerzy Grotowski, den polske teaterdirektör som under sextiotalet blev något av performancekonstens pionjär, när hans kropps- och rörelseexperiment fick deltagarna att nå bortom det egna medvetandet. Fast det är inte geologen eller arkeologen som avtäcker prydligt lagrade sediment och kulturlager som Koester liknar när han sätter det förflutna i rörelse. Snarare skiktas det förgångna och nuet samman på samma sätt som mudderverkets grävande får havsbottnens slam att stiga mot ytan.
Trots hans arbetes sakliga, rentav anspråkslösa, framtoning ger det mig ofta den desorienterande känslan av att allt flyter. Det är inte bara gränsen mellan det synliga och osynliga utan också mellan det rationella och irrationella som upplöses. Inte minst gäller det utställningens två suggestiva ljudverk, gjorda i samarbete med konstnären Stefan A Pedersen.
Upplevelsen påminner om att kliva in i det gamla hönshus som den amerikanske koreografen William Forsythe i fjol förvandlade till den permanenta installationen ”Underall” i Wanås skulpturpark. Trägolvet ser nog så stabilt ut, men när du rör dig sätts hela huset i gungning. Först långsamt och knappt märkbart, vilket gör svindeln desto mer försåtlig. På liknande sätt infiltrerar Joachim Koesters konst medvetandet och rubbar dess banor och mönster.
Gå till toppen