Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Vill du veta mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies - läs mer här.
Aktuella frågor

Debattinlägg: ”Hur kan man göra det dyrare att förorena?”

Som första land i världen inför Kanada systemet med avgift och utdelning vid årsskiftet, något som Sverige och EU bör följa, skriver Elsa Ramel, aktiv i nätverket Klimatsvaret.

Systemet med avgift och utdelning som nu införs i Kanada medför att alla kan känna att de gör något för att medverka till att hejda klimatförändringarna, skriver Elsa Ramel.Bild: Mel Evans
Ett rättvist och effektivt sätt att fördela kostnaderna för utsläpp från biltrafik. Det efterlyser de tre Lundaforskarna Lena Winslott Hiselius, Lena Smidfelt Rosqvist och Alfred Andersson (Aktuella frågor 28/10). De påpekar att det är orimligt att lämpa över ansvaret för klimatomställningen på unga, kvinnor och människor som inte kör bil så ofta. De har redan nu generellt sett betydligt lägre klimatpåverkan när det gäller transporter än män, medelålders, och vanemässiga bilanvändare. Det är varken rättvist eller effektivt.
Naturligtvis har de tre forskarna rätt. Men vad kan vara både rättvist och effektivt? Hur kan man göra det dyrare att förorena, utan att det drabbar unga, kvinnor och dem som inte kör bil så ofta? Jag är aktiv i nätverket Klimatsvaret som ställer sig bakom ett förslag på hur just detta skulle kunna åstadkommas. "Avgift och utdelning" förordas av både ekonomer och klimatforskare runt om i världen. I spetsen står James Hansen, en av världens ledande klimatforskare och tidigare chef för Nasas Goddard Institute for Space Studies.
Avgift och utdelning innebär att man inför en stadigt stigande koldioxidavgift på fossila bränslen. Förslaget har två delar. Avgiften baseras på hur stor mängd koldioxid som släpps ut när energikällan används. Utdelningen består i att statens intäkt från avgiften varje månad delas ut i lika delar till alla vuxna medborgare som ett omställningsbidrag.
Utdelningen är alltså en skatteåterbäring, som kan användas till att ställa om till en hållbar, klimatsmart livsstil och medför att alla kan känna att de gör något för att medverka till att hejda klimatförändringarna.
Den som fortsätter att köra som förut förlorar pengar på den stigande avgiften, men att den som förorenar får betala för det kan nog de flesta andra se som rimligt.
Som första land i världen inför Kanada systemet med avgift och utdelning vid årsskiftet. Avgift och utdelning införs i de provinser som inte redan har infört ett stigande pris på koldioxidutsläpp i linje med den federala regeringens klimatpolitik, det vill säga Ontario, New Brunswick, Saskatchewan och Manitoba. Totalt bor knappt hälften av Kanadas befolkning i dessa provinser.
Nu är det dags för Sverige och EU att följa Kanadas goda exempel.

Elsa Ramel

Elsa Ramel är aktiv i nätverket Klimatsvaret.
Läs mer: ”Det är orimligt att lämpa över ansvaret för klimatomställningen på unga, kvinnor och människor som inte kör bil så ofta.”
Läs mer: Debattera på Aktuella frågor – så här gör du
Gå till toppen