Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Premiär för barnens dilemma i operaform

När då då? Vuxna bara lovar och lovar. Det blir varken månen eller Bollnäs. Det lilla barnet Bobo kan inte förstå varför pappa bara ändrar sig. Säkert en ganska vanlig familjesituation – som nu utspelar sig som opera på Helsingborgs stadsteater.

På lördagen var det premiär för operan När då då på Lillan på stadsteatern. Raderna fylldes av en ung och förväntansfull publik. För många var det första operan.Bild: Sven-Erik Svensson
Efter en framgångsrik höst på Kungliga Operan har "När då då" landat i Helsingborg och på Stadsteatern. Barnboksförfattaren Pija Lindenbaum står för text, scenografi, kostym och mask. Vännen och tillika chefen för teatern, Kajsa Giertz, för regi.
– Det känns jättebra att När då då är här nu, det har gått jättebra i Stockholm, säger Kajsa Giertz mellan lördagens två föreställningar.
Pija Lindenbaum fick uppdraget av skriva en opera för barn direkt av Unga på Operan, som skapar dans- och sångföreställningar för barn och unga. Det skulle vara nyskrivet direkt för scen, inte ha någon av böckerna som förlaga.
– När jag upptäckte att jag kunde använda mitt språk som jag har när jag skriver behövde jag inte ändra så mycket, säger Pija Lindenbaum.
”Det har varit utsålt och folk har slagits om biljetterna till Kungliga Operan”. Nu har författaren och illustratören Pija Lindenbaum barnopera När då då haft premiär på Lillan i Helsingborg.Bild: Sven-Erik Svensson
Scenografin är storskalig och mönstret upprepas på kläder, golv och möbler. Barnet Bobo, som ska spendera lördagarna tillsammans med sin pappa, gestaltas av tre personer. En operasångerska, en skådespelerska och en dansare.
– Vi skulle blanda de tre disciplinerna men det var Kajsa som kom hur det skulle göras, säger Pija Lindenbaum.
– Vi känner varandra sedan gammalt och jag har försökt att skapa en Pija-värld med barnens perspektiv. Bobo är ett barn – med det finns många sidor av ett barn och det är roligt att gestalta dem med sång, dans och skådespeleri, säjer Kajsa Giertz.
Bobo hoppas och hoppas att hon och pappa ska hitta på något tillsammans. Men det bidde inte så.Bild: Sara Strandlund
Bobo blir mer och mer besviken för varje gång Pappa Papsen skjuter upp det som är bestämt. Känslorna speglas i tajt samspel mellan sång, dans och teater. Musiken är live och framförs av musiker från Helsingborgs symfoniorkester, iklädda kaninöron och grävlingsuniformer.
– Det bidde inte månen, säger Pappa Papsen som ska motionera.
– Vad bidde det då då?
– Det bidde Bollnäs.
– När då då?
Till slut blir Bobo rasande, sorg och hämnd bubblar upp. Att lägga ner mobilen i en kladdig ask med smör är ett av de mildare hoten.
– Det har gjorts många föreställningar om ensamma barn, men sedan händer det något roligt och barnet blir en bifigur. Här barnet verkligen huvudpersonen, säger Pija Lindenbaum.
Maja och Otis Kårmark.Bild: Sven-Erik Svensson
Vad tyckte ni om operan?
Maja och Otis Kårmark:
Otis: Bra, men det var lite läskigt när apan försvann.
Maja: Det är första gången jag går på teater. Den var bra.
Aron Jalamo.Bild: Sven-Erik Svensson
Aron Jalamo:
– Den passar för mindre barn, de kanske tycker det är roligt med de levande gosedjuren. Jag har varit på vuxenopera och det tycker jag är lite roligare.
Gabriel och Noa El Hallah.Bild: Sven-Erik Svensson
Gabriel och Noa El Hallah:
Gabriel: Det var jättebra. Det var en som pratade, en som dansade och en som sjöng.
Noa: Jag tyckte allting var bra. De hade inte samma röster.
Fotnot: När då då spelas till och med den 8 december.
Gå till toppen